April 30, 2019 - Comments Off on Intervju: Gustaf Holtenäs

Intervju: Gustaf Holtenäs

Nyligen strösslade musikbranschen priser över musikvideoskaparen Gustaf Holtenäs och artisten Jenny Wilsons video Rapin. Men bakom varje pris, release och framgång döljer sig en lång väg till målet. Vi ställde några nyfikna frågor om processen bakom och tog tempen på musikvideon 2019.

Grattis! Du vann årets musikkvideo på Manifestgalan i år tillsammans med Jenny Wilson med låten Rapin. Vad betyder priset för dig?

Det var en fantastisk kväll på Nalen när jag och Jenny mottog priset. Bara att bli bjuden på en rolig fest blir man tacksam av! Och självklart känner vi oss mycket hedrade att få priset. Vi vann ju grammis för samma video, vilket var ett riktigt ståhej mitt bland popstjärnorna och de stora kommersiella skivbolagen. Alla som var där hade någon koppling till stora skivbolag som Warner och Sony verkade det som. Men jag kan nog prata för både mig och Jenny med att vi känner en större tillhörighet med det alternativa skapandet och indiescenen och är därför väldigt glada av att det vi skapade uppskattades på hemmaplanen på Manifestgalan.

Musikvideon kan ju både vara ett marknadsföringsverktyg och en konstform i upplevelsen och skapandet av den. Vad har du för tankar kring musikvideons funktion idag? Får den plats i det snabba bruset?

Musikvideos är en konstig blandning av uttryck. Men kan vara ett väldigt effektiv medium för att nå ut med ett enkelt budskap till en större publik.  Till skillnad från kortfilm vars platform endast är på filmfestivaler. Musikvideos får verkligen plats i det snabba bruset då det är en stor del av det. Kanske inte på Instagram men på YouTube är det något av det mest tittade. Jag tycker musikvideos är fantastik rolig att göra för jag älskar både musik och film lika mycket och finner det väldigt stimulerande att synkronisera dem.

Finns det något du aldrig kompromissar med i ditt skapande? 

Jag försöker att inte göra det längre, det blir oftast ett tråkigt och intetsägande uttryck om man kompromissar för mycket. Men i skapandet av Rapin-videon fanns det ingen att kompromissa med då jag och Jenny var i samma våglängd i det vi skapade och ingen annan var involverad i processen. Inget skivbolag, ingen producent, bara vi två. Det enda som man alltid kommer kompromissa med är budgeten.

Vilka är dina tre tips (tekniska eller kreativa) till en musikskapare som står inför att skapa en musikvideo? Stort eller smått. Lågbudget eller maxad.

Har bara gjort småbudgetar så kan bara prata om det.

  • Tips 1 är att man kan göra vad som helst lite pengar. Ett bra koncept kan nå hur långt som helst. Att hålla sig stenhårt till ett koncept blir ofta intressant, t.ex. videon Andreas Nilsson gjorde till Jenny för länge sedan som bara är baserat på skor  och kul att kolla på. Att skapa sig en begränsning Och sen försöka vara kreativ inom det kan man också uttrycka det som. Man behöver inga dyra kameror för att berätta något intressant, Rapin-videon gjorde jag med papper och penna t.ex. Och man kan lika väl göra något spännande med en iPhone eller vad som helst. Du kan ha en svindyr kamera men om det du filmar inte är intressant så kommer filmen inte bli det heller. 
  • Tips två. Bryt normen i genren du jobbar inom. Min kompis Lucas gjorde t.ex. en hiphop video utan pengar, sex och filmningar underifrån på rapparen. Han valde ett annat öga, konceptet var en hiphop-video från en medelålders mans vy. Vad som helst där man vrider på perspektivet kan också bli mer intressant. Här är videon som är också väldigt rolig 🙂 
  • Tips tre. Våga vara naiv, uttrycksfull och våga misslyckas. Jag var jättenervös när jag släppte Rapin-video, visste inte alls hur den skulle mottas. Fanns så många sätt det kunde bli fel på tänkte jag. Men man måste göra något utanför sin comfort zone för att komma någon vart. Om man inte utmanar sig själv repeterar man bara samma uttryck om och om igen. Ta dig an något som du inte helt kan svara på och sen lös problemen efterhand istället för att ge upp på steg ett. Och det blir kul att kolla på! Att skapa sig en begränsning och sen försöka vara kreativ inom den kan man också uttrycka det som. 

Kolla in mer av Gustaf Holtenäs arbeten och skapande på hemsidan: www.gustafholtenas.com

Published by: evelyn in Intervju, Tips

Comments are closed.