June 19, 2019 - Comments Off on Intervju: Niclas Carlén

Intervju: Niclas Carlén

Inspelning på Norrlandsoperan i Umeå

Musikstaden Umeå har en rik historia av modiga musikskapare. Musikproducent Niclas Carlén är inte undantaget. Följ med in i ett musiklandskap med försmak för konceptuell komposition där både rättvisa för George Harrison och danska kungar får plats i berättandet!

Vem är Niclas Carlén och vilken musik skapar du? Var bor du och vad betyder platsen för ditt skapande?
Jag är en 30-årig musikproducent, född och uppvuxen i Umeå där jag också bor för närvarande. Min huvudsakliga musikaliska sysselssättning de senaste åren har varit att hjälpa andra musiker med sina idéer, där jag tar på mig rollen som koordinerare vad gäller att nätverka, förproducera, spela in och slutföra diverse projekt. Mellan dessa projekt så sitter jag själv och gör jag beats och rapremixer i olika former.

Det är svårt för mig att värdera platsen för mitt skapande då det är det enda som jag har bott och jobbat i men att vara medlem i Evelyn, eller UpSweden som det hette när jag gick med 2008, har varit oerhört viktigt gällande förutsättningarna för att kunna ta musiken utanför ytterdörren och arbeta med större och mer komplexa projekt. 

Du har precis släppt en våg av tre album – där du har samlat musik du skapat under 10 år. Wow. Så himla mycket musik! Grattis! Finns det någon/några särskilda erfarenheter, inspiration eller händelse från din skaparprocess som du vill lyfta fram som särskilt viktig för dig? Som kanske hållit kreativiteten uppe (eller nere) i ditt skapande?
Tack så mycket! Det är en stor fråga att besvara, men generellt så är det tre element som ger mig inspiration: lyssna på musik, läsa om musik och arbeta med musiker. Jag gillar att systematiskt lyssna på inflytelserika artister/album och läsa om perioden då verken spelades in då omständigheterna kring musiken för min del nästan är lika viktiga som själva musiken för mig. En låt som jag upplever som banal kan efter att ha läst ett stycke text om inspelningen bli någonting helt annat, och att försöka etablera en tydlig kontext för låten är något som jag själv försöker jobba mycket med. Ett exempel är George Harrisons album Extra Texture som spelades in i sviterna av skilsmässa och missbruksproblem. På sin tid betraktat av kritikerna som ett trött och oinspirerat album av någon som man borde kunnat förvänta sig mer av. När jag hörde skivan och läste vad dessa hårda brittiska journalister skrev så skapades en grogrund för ett konceptuellt rapalbum där Harrison, 40 år senare, beslutar sig för att ge ut skivan på nytt fast i uppdaterad form för att visa världen. 


Lyssna på Niclas Carléns remix mellan George Harrison & Them Young Rappers,
på albumet Extra Texture

Då jag själv inte är någon vidare instrumentalist så är även samarbeten med andra musiker viktiga för min del. Jag brukar säga att jag lärde mig förstå konceptet sväng ca 2013 efter att ha börjat samarbeta med min numera goda vän Viktor Näslund. Vilket ger de fyra skivorna som jag hade producerat innan dess ett lite charmigt sken av musikalisk ignorans då jag inte tänkte som en musiker överhuvudtaget. Jag lär mig dock någonting av de flesta musikerna jag samarbetar med och ju fler jag kan träffa och jobba med, desto fler dimensioner kan jag lägga till i mitt egna skapande vilket alltid är inspirerande. 


Samarbetspartner Viktor Näslund


Är det någon berättelse, ljud eller produktion som du gärna återkommer till i ditt låtskrivande? 
Generellt så försöker jag att sträva framåt och inte medvetet etablera några särskilda kännetecken vilket jag tror skapas ändå naturligt. När jag arbetar med band så är min inställning alltid att försöka översätta musikernas vision, så då handlar det mer om en dialog där musikerna får beskriva sina tankar och jag gör mitt bästa för att gestalta detta ljudmässigt. Så om trummisen vill att virveln ska låta som en imploderande jordgubbe så är det bara att ställa frågor om hur detta låter i dens huvud, tills dess att jag har informationen jag behöver för att fixa det.

När det gäller min egen musik så har den alltid varit präglat av väldigt tydliga koncept. Första skivan jag producerade var en rapmusikal i fantasy-setting, så jag gillar när åhörarna inte behöver gissa sig till kontexten. På den tiden överanvände jag även av bakåtvända cymbaler vilket jag tyckte lät häftigt då. 

Hur skall du fira din release?
Releasen firade jag i april på min 30-årsdag då jag bjöd in 15 av mina närmaste vänner på en lyssningsfest då vi gick igenom de tre senaste skivorna. Det var väldigt trevligt, och troligtvis även det enda tillfället då någon förutom jag kommer att lyssna på de här låtarna! 


Lyssna på det instrumentala projektet Linjalen

Vad har du i kikaren framåt – blir det tre nya album till om 10 år? 🙂
Rent krasst så har jag producerat 24 album/ep/liveskivor under dessa 10 år varav fyra är klara sedan länge och väntar på att släppas, så just nu ligger mitt fokus på att slutföra och ge ut det som är klart. Jag jobbar även med ytterligare två till skivor varav är en rapskiva om en tidsresande dansk kung och den andra är den tionde skivan i ett projekt som heter Linjalen. Om 10 år så har jag förhoppningsvis fått ur mig det jag velat säga musikmässigt och jobbar med IT någonstans utanför Sverige.


April 30, 2019 - Comments Off on Intervju: Gustaf Holtenäs

Intervju: Gustaf Holtenäs

Nyligen strösslade musikbranschen priser över musikvideoskaparen Gustaf Holtenäs och artisten Jenny Wilsons video Rapin. Men bakom varje pris, release och framgång döljer sig en lång väg till målet. Vi ställde några nyfikna frågor om processen bakom och tog tempen på musikvideon 2019.

Grattis! Du vann årets musikkvideo på Manifestgalan i år tillsammans med Jenny Wilson med låten Rapin. Vad betyder priset för dig?

Det var en fantastisk kväll på Nalen när jag och Jenny mottog priset. Bara att bli bjuden på en rolig fest blir man tacksam av! Och självklart känner vi oss mycket hedrade att få priset. Vi vann ju grammis för samma video, vilket var ett riktigt ståhej mitt bland popstjärnorna och de stora kommersiella skivbolagen. Alla som var där hade någon koppling till stora skivbolag som Warner och Sony verkade det som. Men jag kan nog prata för både mig och Jenny med att vi känner en större tillhörighet med det alternativa skapandet och indiescenen och är därför väldigt glada av att det vi skapade uppskattades på hemmaplanen på Manifestgalan.

Musikvideon kan ju både vara ett marknadsföringsverktyg och en konstform i upplevelsen och skapandet av den. Vad har du för tankar kring musikvideons funktion idag? Får den plats i det snabba bruset?

Musikvideos är en konstig blandning av uttryck. Men kan vara ett väldigt effektiv medium för att nå ut med ett enkelt budskap till en större publik.  Till skillnad från kortfilm vars platform endast är på filmfestivaler. Musikvideos får verkligen plats i det snabba bruset då det är en stor del av det. Kanske inte på Instagram men på YouTube är det något av det mest tittade. Jag tycker musikvideos är fantastik rolig att göra för jag älskar både musik och film lika mycket och finner det väldigt stimulerande att synkronisera dem.

Finns det något du aldrig kompromissar med i ditt skapande? 

Jag försöker att inte göra det längre, det blir oftast ett tråkigt och intetsägande uttryck om man kompromissar för mycket. Men i skapandet av Rapin-videon fanns det ingen att kompromissa med då jag och Jenny var i samma våglängd i det vi skapade och ingen annan var involverad i processen. Inget skivbolag, ingen producent, bara vi två. Det enda som man alltid kommer kompromissa med är budgeten.

Vilka är dina tre tips (tekniska eller kreativa) till en musikskapare som står inför att skapa en musikvideo? Stort eller smått. Lågbudget eller maxad.

Har bara gjort småbudgetar så kan bara prata om det.

  • Tips 1 är att man kan göra vad som helst lite pengar. Ett bra koncept kan nå hur långt som helst. Att hålla sig stenhårt till ett koncept blir ofta intressant, t.ex. videon Andreas Nilsson gjorde till Jenny för länge sedan som bara är baserat på skor  och kul att kolla på. Att skapa sig en begränsning Och sen försöka vara kreativ inom det kan man också uttrycka det som. Man behöver inga dyra kameror för att berätta något intressant, Rapin-videon gjorde jag med papper och penna t.ex. Och man kan lika väl göra något spännande med en iPhone eller vad som helst. Du kan ha en svindyr kamera men om det du filmar inte är intressant så kommer filmen inte bli det heller. 
  • Tips två. Bryt normen i genren du jobbar inom. Min kompis Lucas gjorde t.ex. en hiphop video utan pengar, sex och filmningar underifrån på rapparen. Han valde ett annat öga, konceptet var en hiphop-video från en medelålders mans vy. Vad som helst där man vrider på perspektivet kan också bli mer intressant. Här är videon som är också väldigt rolig 🙂 
  • Tips tre. Våga vara naiv, uttrycksfull och våga misslyckas. Jag var jättenervös när jag släppte Rapin-video, visste inte alls hur den skulle mottas. Fanns så många sätt det kunde bli fel på tänkte jag. Men man måste göra något utanför sin comfort zone för att komma någon vart. Om man inte utmanar sig själv repeterar man bara samma uttryck om och om igen. Ta dig an något som du inte helt kan svara på och sen lös problemen efterhand istället för att ge upp på steg ett. Och det blir kul att kolla på! Att skapa sig en begränsning och sen försöka vara kreativ inom den kan man också uttrycka det som. 

Kolla in mer av Gustaf Holtenäs arbeten och skapande på hemsidan: www.gustafholtenas.com

March 27, 2019 - Comments Off on Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Hur skall vi förstå musikvideon i en digital värld som ser ut att snurra allt snabbare? Var går gränsen för en dyr video när vi verkar ha mindre tid att stanna upp och ta del av den? Varför behövs musikvideon idag? Vi dyker ner i musikvideon och sätter tempen på den från lite olika perspektiv. Följ med!

En del av den visuella identiteten
För musik som endast ges ut digitalt är musikvideon oumbärlig. Det är den fysiska skivans albumartwork. En förlängd arm av berättelsen, det visuella språket förmedlar en känsla och sammankopplar lyssnaren och artisten i en gemensam upplevelse. Den upplevelsen stannar förhoppningsvis kvar längre i bruset och ökar chansen för en kontakt och ingång till musiken.

Youtube är den störta streamingtjänsten för musik
YouTube är en kanal för rörlig bild och ljud. Personer som lyssnar på musik här förväntar sig en visuell berättelse av musiken. Tack vare (eller på grund av) YouTube så har det aldrig varit så enkelt att ta del av videos online och att dela och lägga upp en video. Plattformen har helt klart påverkat och ändrat vårt sätt att konsumera musik på idag.

“Even if everything is now digital, who doesn’t want to have more than just the track…I would say the track is the burger and the music video is the full meal deal with fries and Coke” 

—  Simon Cahn (filmproducent)


Instagram, Snapchat och Spotify-videos
Rörig bild är ett väsentligt innehåll i social media idag och en viktig plats att synas på i musikutgivningen. Vi ser fler musikvideos där formatet helt är anpassat till de här sociala plattformarna och till mobilen. Det blir också lätt att dela vidare videos för fans när formatet är anpassat för det. Se exemplet med artisten Billie Eilish video här.

Musikvideon hjälper låten att når fram till fler
Musik på internt spinner och glöms snabbt. Det kommer nya låtar hela tiden. Musikvideon har en funktion att förlänga den horisonten. En musikvideo som förstärker låtens berättelse formas till något helt eget och syns i mångt fler sammanhang än vad låten många gånger klarar på egen hand. Musikvideon som konstform får plats i fler sammanhang idag där hantverket och idé premieras snarare än kommersiell framgång. Se vinnaren av Årets musikvideo, (artist: Jenny Wilson regi: Gustav Holtenäs) på Manifestgalan tidigare i år.

The new black
Musikvideon är såklart också en plattform för samtida populärkulturella riktningar och trender. Det är också en inkörsport för många nya unga filmskapare som söker musik och samarbeten för att testa sin kreativitet. Många filmskapare under utbildning söker konkreta case, där de får testa nya tekniker, idéer och erfarenheter. Hör av dig till utbildningar, filmföreningar och skolor för samarbeten!

Big Thief – Masterpiece

Använd mobilen
Det är också skönt att veta att en stor budget eller bästa tekniken inte alltid behöver betyda bästa resultatet. Ibland räcker det gott med en bra idé och en smartphone! Här är ett exempel på det!

March 14, 2019 - No Comments!

Intervju: Ernie Prophet

De lämnade fastlandet för att utforska ett mer kreativt skapande på ön Orust, norr om Göteborg. Här får kreativa stormar och salta textfraser plats att gro.

Vi har hört att ni gömmer er på Orust för att skriva musik. Kul! Vad betyder platsen för musikskapandet?
Vi insåg redan när vi träffades att vi värderar frihet över trygghet. I vår arbetsprocess är det essentiellt att vi ständigt pushar våra gränser och vågar kasta oss ut i ovetskap. Den här lilla stugan är skillnaden mellan diktatur och anarki för psyket. Vi lossar den inneboende censuren varje dag. Och den personliga resan får alltid speglas i hur sjuuuukt slick vårt nya sound blir.

Vad skriver ni på just nu? Vad har ni på gång framåt 2019?
Vi är alltid i en fas där vi är beredda på att bränna allt. Hänsynslös pragmatism, fast med helt släppta tyglar. Vi låter kreativiteten styra oss och aldrig tvärtom. Just nu har den lett oss till en skiva med Ernie Prophet och en skiva med Belle Marcelle. First up är premiären av de båda. Skynket slits av i låten Eremit, där vi lägger ut våra persona med lika delar pedagogik och poesi. Den är resultatet av att vi nu har ett trumset i vardagsrummet. Den kom till under en utav våra många tre timmar långa nattpromenader och flera hundra sessions i mickbåset med kudde, filt och några kannor kamomillte.

Vilka textskrivar-tips skulle ni vilja ge vidare till en Evelyn-kompis som tycker det där med att ladda ord är klurigt?

  1. Det är ett jobb! Du börjar utvecklas så fort du släpper ytan… Om du så är en plågad poet, bohemisk älva, skunk-skurk eller en gangster-bars. Släpp det där! Alla dina egna förväntningar på hur man skriver, och hur svårt det ska vara. Gör jobbet! Lämna inte uppgiften till lyssnaren, att analysera vem du själv är. Bara skriv. Till slut finns det inget tvivel om vilken bild du målat.
  2. En annan teknik jag har är den här… Mitt jobb är att skriva! Det är inte mitt jobb att se till att det jag skriver blir bra. Det där är upp till stunden, timingen, ödet… Men det svåra är att fortsätta skriva när det blir skit. Och att vara lugn med det. Skrivkramp gör aldrig att du inte kan skriva. Den gör bara att det du väl skrivit… Suger. Men återigen. Det är ju inte ditt ansvar!

Värda länkar: 
Instagram: ernieprophet 
Bokning: ernieprophet@gmail.com
Titta: YouTube
Lyssna: Spotify

March 5, 2019 - Comments Off on Intervju: Caroline Wickberg

Intervju: Caroline Wickberg

I Göteborg hittar vi musikskapare och ljudtekniker Caroline Wickberg. Med skärpta öron och en tidlös nyfikenhet är hon de där genuina ljuden ständigt på spåren. Följ med på en skön resa i Carolines ljudlandskap bland analoga vibrerande syntar och långa reverb.

Vem är Caroline Wickberg och vilken musik skapar du?
Jag brukar säga att jag är singer/songwriter men vad är det ens tänker jag nu?! Nån som skriver och spelar bara, och sedan har alla sin egen bild av vad det är för något. Jag får väl upp en bild framför mig av någon som spelar gitarr och sjunger, och det gör ju jag. Musiken jag gör är väldigt privat och personlig för mig, den är verkligen på allvar. Den består oftast av plockiga komp på gitarr och en blandning av skeva och harmoniska melodier, ibland skönt och ibland kärvt. För mig landar det i balans i slutändan och blir vackert. När jag har spelat in låtarna har jag tillsammans med vänner arrat för band men på senare tid har jag mest gigat ensam. Jag tror att min musik är en blandning av grunge, rock och pop som jag växte upp med på nittiotalet, jazzen som jag lekte med efter gymnasiet och mina amerikanska favorit-singersongwriters från 70-talet och fram tills idag.

I övrigt så jobba jag som ljudtekniker och det har också blivit något jag identifierar mig med. Det är ett himla kul jobb och det finns oändligt med variation i yrket.

Du arbetar med ljud på många olika sätt – vad är ett bra ljud/sound enligt dig? Vilka ingredienser återkommer du ofta till?
Svår fråga, men då och då ser jag samband i vad jag gillar. Till exempel att jag gillar en krydda av åttiotalssound, med plastiga syntar och virveltrummor med gateade reverb, men inte för mycket så att det blir helt retro. Och gammal plånkig country, men inte när det kopieras rakt av för då upplever jag inte det som äkta. Men när jag hör ny musik med influenser av detta så kan jag tycka att det är genuint. Så jag antar att jag gillat när det liksom finns en förankring och respekt i musikhistorien, men har svårt för renodlade koncept. Jag kan heller inte återskapa sound på det sättet som vissa andra kan, som ljudtekniker och producent, jag är egentligen inte en ljudnörd (i jämförelse hehe). Ett bra ljud är kanske när all musik hörs, men ett bra sound är när det är en del av musiken? I min egen musik och även när jag producerar andra återkommer distade gitarrer, plinkiga pianon, tunga vibrerande syntar och körer med långa reverb.

Finns det någon ljudbild eller något ljud (tex ett album eller pryl?) som inspirerat dig särskilt eller som du är nyfiken på att utforska? 
Sedan jag flyttade in i min studio i höstas så har jag blivit nyfiken på trummaskiner. Min studiokompanjon gör musik som bygger på helt andra grunder än min. Det är ljudlandskap, brus, maskiner, loopar, samplingar och rundgångar snarare än låtar som är musiken. Så vi är väldigt intresserade av att lära oss om varandras världar och prylar. Jag gillar organiska och analoga ljud som jag upplever som levande. Innan har jag tänkt att det är akustiska instrument som låter så men analoga syntar, orglar, oscillatorer och trummaskiner kan också göra det, de kan ha massa värme och liv i soundet och viss oförutsägbarhet precis som akustiska instrument. Jag har nog dragit mig för det innan men nu är jag mer öppen för elektroniska inslag i min ljudbild, och beroende på hur man mixar ihop allt tycker jag att det kan lyfta känslan av dynamik ytterligare när man blandar olika sorters instrument.

Vilka är dina tre (eller fler!) tips på ett bra live-ljud? Vad kan en tänka på själv som akt när en spelar live?

  1. Mikrofonteknik. För att sången ska höras genom trummor och förstärkare måste mikrofonen vara jättenära munnen! 
  2. Arrangemanget. Se till att som band ha gjort ett gott grundjobb med arrangeringen av musiken. Om det finns en viktig melodi eller textrad som ska höras kanske andra i bandet måste ge plats för det. Det gäller volym såväl som frekvensmässigt instrumenten emellan.
  3. Att känna sig bekväm. Det kan vara bra att försöka efterlikna konsertsituationen ibland när man repar. Lägga ner högtalarna på golvet som monitorer, ställa sig som på scen istället för i en ring, dra ner effekter på sången (inte säkert att ni kan få reverb/lika mycket reverb i monitorn på spelningen). Ju bekvämare och bekantare situationen känns på scenen desto bättre beslut kommer en fatta när det gäller!
  4. Kommunicera med ljudteknikern. Berätta för ljudteknikern hur ens sound är om hen inte känner till det. Det gäller effekter, dynamik, balans lead/kompinstrument, lead/körsång etc. Vara så tydlig som möjligt under soundcheck med vad en hör för mycket av och vad en inte hör tillräckligt av i medhörningen. Om någon behöver höra keyboard, high-hat, baskagge och leadsång för att veta var hen är i låtarna så se till att kräva det. Det kommer inte att låta på scenen som det gör ute i konsertlokalen, det är bara att acceptera. Och är inte heller eftersträvansvärt. För att höra hur ljudet låter för publiken får någon gå ut dit och lyssna på PA:t. Gör gärna det mot slutet av soundcheck och ge feedback till ljudteknikern. Kanske kan hen möta önskemålen eller så måste någon kompromissa.
  5. Anpassa volym efter lokalen. Om det är en stor festivalscen utomhus kan en förmodligen slå så hårt en vill på trumsetet, men inomhus i en liten lokal kommer inte mixen att ske enbart i mixerbordet utan även i rummet. Balans mellan instrumenten behöver alla i bandet vara överens om tillsammans med teknikern för att det inte ska bli knas.

Digga och gilla:
Lyssna på Caroline Wickberg på Spotify.
Följ och dela peppen på Instagram och Facebook.

February 21, 2019 - Comments Off on Intervju: Thomas Miheller

Intervju: Thomas Miheller

Hos Evelyn Malmö hittar vi samarbetet med producent Thomas Miheller som just nu är aktuell med en samproduktion med artisten Mark Maxim i kulturserien Ketanes/Tillsammans som just nu går på SVT Play.

Vem är Thomas Miheller och vilken musik skapar du?
En Malmö-påg i sina bästa år som pysslat med musik på ett och annat sätt nästan så länge jag kan minnas. Gick från att spela saxofon i stor-orkester till att som 15-åring i smyg lyckas byta in saxofonen mot min allra första synth (mot min stackars mors förtvivlan).

Jag började skapa elektronisk musik på den nu extremt uråldrige Amiga-500. Senare när jag lyckats lägga vantarna på en PC och under goa-trance ”golden era” inriktade jag mig enbart på psy-trance musik. Med tiden lyckades jag samla på mig en hel del hårdvarusynthar och gick då under artistnamnet Mad Wizard.

Med åren började jag experimentera med olika musikstilar, allt från väldigt icke kommersiell musik till mer ”mainstream”. Då jag inte har varit eller är en sångare blev det att jag gjorde mycket musik till andra artister vilket till stor del var inom RnB-, hiphop- och popgenren.

Idag driver jag en label – Sonic PTM Records, där jag släpper musik med andra artister där låtarna produceras av mig, sedan har vi har även släppt ett antal musikvideos på VEVO. Några exempel på artister jag jobbat med är Tove Ask, Mark Maxim, Z.Woods och Serenity. Musiken har som tur är fått bra respons hitintills och spelats en del på klubbar och på radio. Artisterna har även uppträtt live med våra låtar på diverse scener som Pride, MalmöFestivalen, Ishockey-VM, Live at Heart, Kungsträdgården mm. samt på radio och TV-program.

Utöver min musik med andra artister släpper jag även eget under artistnamnet Junobit, där det är "Big Room House" som gäller… eller om man känner sig lat ”EDM”.

Mark Maxim och Matilda Paulsson från SVT-produktionen Ketanes/Tillsammans

Du är aktuell som medproducent tillsammans med artisten Mark Maxims i serien Ketanes/Tillsammans som just nu går på SVT Play. Berätta om samarbetet – hur skrev ni låten?

Själva mitt och Marks samarbete går långt tillbaka. I slutet av 2018 blev Mark kontaktad och anlitad av filmbolaget UDSY som skapat denna dokumentärserie på uppdrag av SVT. Förutom dokumentärens tema; musik, svenska artister och tolkningen med hemliga gästartisten, vill de uppmärksamma svenska artister som tillhör en minoritet i Sverige, som i Marks fall då han är en svensk rom, därav talas det romska under cirka halva programmet.

Låten Frihet skapades lite av en slump, när Mark och jag skulle uppträda i Kungsträdgården förra sommaren. Då repade vi en hel del i studion (Evelyn Malmö) med bandet, och när vi ibland blev uttråkade så började vi jamma helt spontant. Vid ett sådant tillfälle började Mark ”dirigera” bandet och bad dem spela vissa ackord, och medan vi alla jammade freestylade Mark en sångmelodi. Vi filmade allt med mobilen och efteråt skojade jag och Mark om att det hade man kunnat göra en hel låt av.

Flera månader senare, när det var en vecka kvar tills SVT skulle börja filma dokumentären hittade vi det då bortglömda klippet på mobilen och när vi lyssnade bestämde vi oss för att faktiskt göra en låt av det. Vi kallade över vår vän och otroligt begåvade musiker Harald Af Malmborg till studion, på knappt en timme hade vi spelat in elbas och akustisk gitarr. Sedan producerade och arrangerade jag upp en full låt, med akustiska trummor blandat med samplade (hiphop-)trummor som ibland spelar enskilt och ibland samtidigt, sedan spelade jag in lite orgel och stråkar samt lekte med lite dub delay (som nästan är ett måste om man ska göra reggae – haha!).

Jag valde också att skala ner låten rejält vilket man nog kan höra, ville att fokuset skulle ligga på elbasen, trummorna och såklart sången, vi valde även att ha rejält med sidechain-reverb på sången som kontrast till den ganska torra och nakna musiken. Mark skrev texten med hjälp från mig och vi blev väldigt nöjda med resultatet, speciellt med tanke på att vi gjorde hela låten från scratch till färdig låt under en halv vecka. Som med all musik jag gör, gjordes allt i Evelyn-studion i Malmö dvs. skriva, producera, spela in, mixa och mastra.

Producent Thomas Miheller

Vad är på gång härnäst för dig?

Under kommande tiden väntar ett par spännande projekt, som till exempel nu redan i mars där Mark ska uppträda live på TV (SVT men ett helt annat program) där jag fått uppdraget att skapa en helt ny version av den officiella romska nationallåten ”Gelem Gelem”, detta är otroligt spännande och speciellt då jag troligtvis kommer att göra en ganska modern och tung Trap/Pop version.

Utöver detta kommer vi spela in och släppa operaversionen av Frihet med Mark och Matilda, dvs. den version man får höra lite av i SVT-dokumentären. Detta var inte alls planerat från början utan när det visade sig att många fans frågat både Mark och Matilda om när den versionen kommer, så tänkte vi att då gör vi den, och det kan eventuellt bli en musikvideo till låten också.

Efter det släpper jag som artist (Junobit) en tropical house remix av klassikern ”Somewhere over the rainbow” också med Mark Maxim och musikvideon är redan klar och släpps på VEVO strax. Sedan väntar ett extremt givande projekt med vår kommande singel ”Say No 2 Violence” i samarbete med en hjälporganisation och video på VEVO.. mer än så vill jag inte avslöja.

Vad innehåller en bra producerad låt enligt dig? Är det någon särskild struktur, filosofi, ljud eller teknik som du ofta återkommer till i ditt skapande?

Svår fråga hmm.. jag brukar alltid utgå ifrån att det absolut inte finns någon regel alls när det gäller musikskapande, och säger någon annat så ljuger de.. haha. Skämt åsido, men exempelvis i ett specifikt scenario med en specifik låt kanske det låter bättre att göra si eller så, medan i en annan låt kanske du bör göra helt tvärt om. Jag tror det är lätt hänt att man ibland gör vissa delar per automatik eller för att ”det har jag hört att man alltid ska göra”.

Jag tror man vinner mycket på att våga lita på sin intuition och musiksmak, för trots allt så bryr sig lyssnaren inte om vilken plugg du mixat med, eller om att du använde den där fina analoga märkes-hårdvaruprylen. Jag vet att det låter väldigt klyschigt och uppenbart, men jag tror ändå att många hade nått bättre resultat (enligt deras egna smak) om de la allt sitt fokus enbart på hur det låter, istället för hur man gjorde för att nå resultatet.

Två andra grejer som jag själv har ganska stora problem med och säkerligen andra med, är att man ibland sitter för länge med vissa delar i en låt och kanske till och med överproducerar. Det är ofta som jag nästan måste ge mig själv en örfil och säga ”DET LÅTER BRA", släpp det nu och gå vidare för f*n”.

Och det andra jag brottas med är att kunna ”kill your darlings” som det så fint kallas, för ibland kanske du har jobbat många timmar med just det där grymma gitarrspåret, men att man senare i processen inser att ”oj det låter ju bättre om man tar bort gitarren helt”. Då måste man kunna koppla bort egot och slänga gitarrspåret, istället för att ha det kvar enbart för man investerat mycket tid och energi, eller för att man tänker ”men innan tyckte jag det lät otroligt bra”. Dessa två tips tror jag är viktiga och är som sagt något jag själv jobbar på!!! 

Länkar till ett urval musik och musikvideos Thomas skapat:
YouTube Playlist:
Spotify Playlist:

Hemsidor:
Egen Label > Sonic PTM Records
Egen artistsida > Junobit
Artistsida > Tove Ask
Artistsida > Mark Maxim

Se serien Ketanes/Tillsammans på SVT Play här

February 15, 2019 - Comments Off on Ibland behöver vi fira!

Ibland behöver vi fira!

Hur firar du den där låten som blev klar? Musikvideon, albumet, produktionen, hjärtat i texten. Det där samarbetet som gav energi till projektet eller genomförandet av det där målet du satt upp?

Ikväll delas Sveriges Oberoende Musikpris Manifest ut på klassiska jazzklubben Nalen i Stockholm. 21 priser skall delas ut till musikbolag och artister som gjort handling av sina planer och idéer och tillsammans skapat en hel massa bra musik! Det finns många artister och musikbolag att inspireras av!

En artist som går upp på scen ikväll på Nalen är Maxida Märak från Jokkmokk. Hon producerar hiphop på ett unikt och nyskapande sätt där Sápmi alltid är normen. Budskapet i hennes låtar är tydligt men det är inte politiken som driver henne som artist – det är strävan efter att skapa fet musik. På scenen är Maxida kaxig och tar för sig, hon är hellre för mycket än för lite. Genom att vara ärlig och transparent med vem hon är hoppas hon kunna inspirera andra med att man kan bli vad man vill, oavsett bakgrund.

Det skall vi fira ikväll och alla andra dagar framåt!

February 7, 2019 - No Comments!

Highlights 2018

I december räknade vi ner det nya året 2019 med höjdpunkter från ett urval av våra många aktsammarbeten runt om i Sverige 2018. Många starka, kloka, spännande och kreativa berättelser växte fram på vår kampanjsida.

Vi på Evelyn är ett nyfiket släkte och liksom älskar att ställa frågor och i den här kampanjen blev det långt över hundra frågor – som vi också fick fantastiska svar på! Så himla mycket bra kunskap och erfarenheter som delades om musikutgivning, management, kreativa processer, självförtroende, visuella koncept and more! Lär dig av en kompis och surfa på folkbildningen här.

Nu tar vi nästa kliv framåt. Vad vill du skall blir sant 2019? Vi ses!

November 28, 2018 - No Comments!

Intervju: toCarryAnne

Hos Evelyn Umeå hittar vi samarbetet med akten toCarryAnne aka Anna Nilsson. Idag släpps singeln You Burn och det vill vi såklart fira! Vi blev såklart också nyfikna på att veta mer om resan fram till releasen. Anna berättar för oss om kreativa platser, vikten av äga sin kreativa process och att inte glömma att ge cred till dina samarbeten! God läsning!

Vem är toCarryAnne och vilken musik skapar du?
To Carry Anne är mitt alias inom musiken och det innbär mig som låtskrivare, sångerska och producent. Namnet kom till då jag hörde låten Carrie-Anne av The Hollies och fick sedan idén till "to Carry Anne" som i "att bära". Jag ser det som att  vi alla människor går runt och bär på oss själva. Livet går upp och ner som livet gör och ibland är det tyngre och ibland är det lättare. När jag skriver texter så handlar det om att inte gå emot dom känslorna utan se dem för vad det är. Musiken jag skapar just nu till min kommande demo skulle jag säga är elektronisk pop med songwriter-inslag, tycker att det är svårt att ge en klar bild av musiken då jag influeras av många andra gener som soul och rock.

Du är på gång med en ny musik – berätta om din låtskrivarprocess – Hur skriver du musik? Finns det någon plats som betyder extra mycket för ditt skapande? Är det någon särskild ingrediens som du återkommer till?
Jag skriver musik på lite olika sätt. Ibland inspireras jag jättemycket av en låt jag hör men för det mesta sitter jag hemma vid pianot eller i studion och provar olika melodier. För mitt skapande är det viktigt dels med den miljön jag skriver i, men framförallt är det viktigt med inspirerande miljöer som kanske inte alls har med musik att göra... Alltså att man får vila "musikhjärnan" lite.  När det blir väldigt intensivt och jag "kör fast" så kommer den kreativa processen igång igen av sig självt om jag tagit "ledigt" några dagar och gör andra saker.  Det väl den ingrediensen som jag oftast återkommer till 🙂

Vilka moment i ditt arbete med din release är du mest nöjd eller gladast över hittills?
Hittills så är jag nog stoltast över att jag hade ett mål med att börja producera och nu börjar det närma sig slutresultatet. Vilket innebär min andra singel som släpps den 30e november och 2-3 låtar som kommer släppas i slutet på januari eller början på februari.  Jag började producera musik på egen hand för drygt 1 år sedan därför att jag upplevde att jag blev beroende av att andra skulle producera mina låtar vilket dels kostar pengar, men också att min bild av låten förändrades med det. Men det är också jätteviktigt att blanda in andra i processen som har ideér som kan optimera produktionen och låten som helhet. Jag har producenter runt mig som är superduktiga och som gett mig feedback och det har varit jätteviktigt för mig. Jag är helt enkelt  stolt över att kunna säga att "jag har skrivit låten, sjungit in den, arrangerat och producerat den". Men det är såklart lite läskigt också...

Vilka tre tips önskar du att dela vidare till en Evelyn-kompis som står inför en release av en singel, vad är viktigt att tänka på?
Mina tips till dig som ska släppa singel och är artist är – använd dig av social media för att marknadsföra din musik. Ge credit till alla inblandade och marknadsför varandra.
Tips till dig som producent – lyssna på låten innan du släpper den på olika stereoanläggningar, via datorhögtalare, via hörlurar, i bilen, på låg volym och på hög volym. Det tycker jag är det bästa sättet att "felsöka" när man ska mixa/mastra låten.

Lyssna på nya singeln You BurnSpotify
Följ och dela peppen vidare på Instagram
Fotograf: Andreas Gradin, Fotonord.

November 16, 2018 - No Comments!

Allt börjar med en låt

Är låtskrivande bara för de få talangfulla, eller kan alla göra det?

Judy Stakee är en låtskrivarcoach med lång erfarenhet från att utveckla låtskrivare, oavsett position och mål med sitt musikskapande. Hon har utvecklat en intressant metod som kretsar kring två frågor, vad är en sång och vad är utvecklingen? I avsnittet utvecklar hon verktygen och hur de hänger ihop med starka berättelser. Allt börjar med en låt!