April 30, 2019 - Comments Off on Intervju: Gustaf Holtenäs

Intervju: Gustaf Holtenäs

Nyligen strösslade musikbranschen priser över musikvideoskaparen Gustaf Holtenäs och artisten Jenny Wilsons video Rapin. Men bakom varje pris, release och framgång döljer sig en lång väg till målet. Vi ställde några nyfikna frågor om processen bakom och tog tempen på musikvideon 2019.

Grattis! Du vann årets musikkvideo på Manifestgalan i år tillsammans med Jenny Wilson med låten Rapin. Vad betyder priset för dig?

Det var en fantastisk kväll på Nalen när jag och Jenny mottog priset. Bara att bli bjuden på en rolig fest blir man tacksam av! Och självklart känner vi oss mycket hedrade att få priset. Vi vann ju grammis för samma video, vilket var ett riktigt ståhej mitt bland popstjärnorna och de stora kommersiella skivbolagen. Alla som var där hade någon koppling till stora skivbolag som Warner och Sony verkade det som. Men jag kan nog prata för både mig och Jenny med att vi känner en större tillhörighet med det alternativa skapandet och indiescenen och är därför väldigt glada av att det vi skapade uppskattades på hemmaplanen på Manifestgalan.

Musikvideon kan ju både vara ett marknadsföringsverktyg och en konstform i upplevelsen och skapandet av den. Vad har du för tankar kring musikvideons funktion idag? Får den plats i det snabba bruset?

Musikvideos är en konstig blandning av uttryck. Men kan vara ett väldigt effektiv medium att nå ut med ett enkelt budskap till en större publik.  Till skillnad från kortfilm vars platform endast är på filmfestivaler. Musikvideos får verkligen plats i det snabba bruset då det är en stor del av det. Kanske inte på Instagram men på YouTube är det något av det mest tittade. Jag tycker musikvideos är fantastik rolig att göra för jag älskar både musik och film lika mycket och finner det väldigt stimulerande att synkronisera dem.

Finns det något du aldrig kompromissar med i ditt skapande? 

Jag försöker att inte göra det längre, det blir oftast ett tråkigt och intetsägande uttryck om man kompromissar för mycket. Men i skapandet av Rapin-videon fanns det ingen att kompromissa med då jag och Jenny var i samma våglängd i det vi skapade och ingen annan var involverad i processen. Inget skivbolag, ingen producent, bara vi två. Det enda som man alltid kommer kompromissa med är budgeten.

Vilka är dina tre tips (tekniska eller kreativa) till en musikskapare som står inför att skapa en musikvideo? Stort eller smått. Lågbudget eller maxad.

Har bara gjort småbudgetar så kan bara prata om det.

  • Tips 1 är att man kan göra vad som helst min lite pengar. Ett bra koncept kan nå hur långt som helst. Och att hålla sig stenhårt till ett koncept blir ofta intressant. t.ex. videon Andreas Nilsson gjorde till Jenny för länge sedan som bara är baserat på skor  och det blir kul att kolla på. Att skapa sig en begränsning Och sen försöka vara kreativ inom det kan man också uttrycka det som. Man behöver inga dyra kameror för att berätta något intressant, Rapin-videon gjorde jag med papper och penna t.ex. Och man kan lika väll göra något spännande med en iPhone eller vad som helst. Du kan ha en svindyr kamera men om det Du filmar inte är intressant så kommer filmen inte bli det heller. 
  • Tips två. Bryt normen i genren du jobbar inom. Min kompis Lucas gjorde t.ex. en hiphop video utan pengar, sex och filmningar underifrån på rapparen. Han valde ett annat öga, konceptet var en hiphop-video från en medelålders mans vy. Vad som helst där man vrider perspektivet på kan också bli mer intressant. Här är videon den är också väldigt rolig 🙂 
  • Tips tre. Våga vara naiv, uttrycksfull och våga misslyckas. Jag var jättenervös när jag släppte Rapin-video, visste inte alls hur den skulle motas. Fanns så många sätt det kunde bli fel på tänkte jag. Men man måste göra något utanför sin comfort zone för att komma någon vart. Annars bara repeterar man samt uttryck om och om igen om man inte utmanar sig själv. Ta dig an något som du inte helt kan svara på och sen lös problemen efterhand istället för att ge upp på steg ett. Och det blir kul att kolla på! Att skapa sig en begränsning och sen försöka vara kreativ inom det kan man också uttrycka det som. 

Kolla in mer av Gustaf Holtenäs arbeten och skapande på hemsidan: www.gustafholtenas.com

March 27, 2019 - Comments Off on Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Hur skall vi förstå musikvideon i en digital värld som ser ut att snurra allt snabbare? Var går gränsen för en dyr video när vi verkar ha mindre tid att stanna upp och ta del av den? Varför behövs musikvideon idag? Vi dyker ner i musikvideon och sätter tempen på den från lite olika perspektiv. Följ med!

En del av den visuella identiteten
För musik som endast ges ut digitalt är musikvideon oumbärlig. Det är den fysiska skivans albumartwork. En förlängd arm av berättelsen, det visuella språket förmedlar en känsla och sammankopplar lyssnaren och artisten i en gemensam upplevelse. Den upplevelsen stannar förhoppningsvis kvar längre i bruset och ökar chansen för en kontakt och ingång till musiken.

Youtube är den störta streamingtjänsten för musik
YouTube är en kanal för rörlig bild och ljud. Personer som lyssnar på musik här förväntar sig en visuell berättelse av musiken. Tack vare (eller på grund av) YouTube så har det aldrig varit så enkelt att ta del av videos online och att dela och lägga upp en video. Plattformen har helt klart påverkat och ändrat vårt sätt att konsumera musik på idag.

“Even if everything is now digital, who doesn’t want to have more than just the track…I would say the track is the burger and the music video is the full meal deal with fries and Coke” 

—  Simon Cahn (filmproducent)


Instagram, Snapchat och Spotify-videos
Rörig bild är ett väsentligt innehåll i social media idag och en viktig plats att synas på i musikutgivningen. Vi ser fler musikvideos där formatet helt är anpassat till de här sociala plattformarna och till mobilen. Det blir också lätt att dela vidare videos för fans när formatet är anpassat för det. Se exemplet med artisten Billie Eilish video här.

Musikvideon hjälper låten att når fram till fler
Musik på internt spinner och glöms snabbt. Det kommer nya låtar hela tiden. Musikvideon har en funktion att förlänga den horisonten. En musikvideo som förstärker låtens berättelse formas till något helt eget och syns i mångt fler sammanhang än vad låten många gånger klarar på egen hand. Musikvideon som konstform får plats i fler sammanhang idag där hantverket och idé premieras snarare än kommersiell framgång. Se vinnaren av Årets musikvideo, (artist: Jenny Wilson regi: Gustav Holtenäs) på Manifestgalan tidigare i år.

The new black
Musikvideon är såklart också en plattform för samtida populärkulturella riktningar och trender. Det är också en inkörsport för många nya unga filmskapare som söker musik och samarbeten för att testa sin kreativitet. Många filmskapare under utbildning söker konkreta case, där de får testa nya tekniker, idéer och erfarenheter. Hör av dig till utbildningar, filmföreningar och skolor för samarbeten!

Big Thief – Masterpiece

Använd mobilen
Det är också skönt att veta att en stor budget eller bästa tekniken inte alltid behöver betyda bästa resultatet. Ibland räcker det gott med en bra idé och en smartphone! Här är ett exempel på det!

March 14, 2019 - No Comments!

Intervju: Ernie Prophet

De lämnade fastlandet för att utforska ett mer kreativt skapande på ön Orust, norr om Göteborg. Här får kreativa stormar och salta textfraser plats att gro.

Vi har hört att ni gömmer er på Orust för att skriva musik. Kul! Vad betyder platsen för musikskapandet?
Vi insåg redan när vi träffades att vi värderar frihet över trygghet. I vår arbetsprocess är det essentiellt att vi ständigt pushar våra gränser och vågar kasta oss ut i ovetskap. Den här lilla stugan är skillnaden mellan diktatur och anarki för psyket. Vi lossar den inneboende censuren varje dag. Och den personliga resan får alltid speglas i hur sjuuuukt slick vårt nya sound blir.

Vad skriver ni på just nu? Vad har ni på gång framåt 2019?
Vi är alltid i en fas där vi är beredda på att bränna allt. Hänsynslös pragmatism, fast med helt släppta tyglar. Vi låter kreativiteten styra oss och aldrig tvärtom. Just nu har den lett oss till en skiva med Ernie Prophet och en skiva med Belle Marcelle. First up är premiären av de båda. Skynket slits av i låten Eremit, där vi lägger ut våra persona med lika delar pedagogik och poesi. Den är resultatet av att vi nu har ett trumset i vardagsrummet. Den kom till under en utav våra många tre timmar långa nattpromenader och flera hundra sessions i mickbåset med kudde, filt och några kannor kamomillte.

Vilka textskrivar-tips skulle ni vilja ge vidare till en Evelyn-kompis som tycker det där med att ladda ord är klurigt?

  1. Det är ett jobb! Du börjar utvecklas så fort du släpper ytan… Om du så är en plågad poet, bohemisk älva, skunk-skurk eller en gangster-bars. Släpp det där! Alla dina egna förväntningar på hur man skriver, och hur svårt det ska vara. Gör jobbet! Lämna inte uppgiften till lyssnaren, att analysera vem du själv är. Bara skriv. Till slut finns det inget tvivel om vilken bild du målat.
  2. En annan teknik jag har är den här… Mitt jobb är att skriva! Det är inte mitt jobb att se till att det jag skriver blir bra. Det där är upp till stunden, timingen, ödet… Men det svåra är att fortsätta skriva när det blir skit. Och att vara lugn med det. Skrivkramp gör aldrig att du inte kan skriva. Den gör bara att det du väl skrivit… Suger. Men återigen. Det är ju inte ditt ansvar!

Värda länkar: 
Instagram: ernieprophet 
Bokning: ernieprophet@gmail.com
Titta: YouTube
Lyssna: Spotify

March 5, 2019 - Comments Off on Intervju: Caroline Wickberg

Intervju: Caroline Wickberg

I Göteborg hittar vi musikskapare och ljudtekniker Caroline Wickberg. Med skärpta öron och en tidlös nyfikenhet är hon de där genuina ljuden ständigt på spåren. Följ med på en skön resa i Carolines ljudlandskap bland analoga vibrerande syntar och långa reverb.

Vem är Caroline Wickberg och vilken musik skapar du?
Jag brukar säga att jag är singer/songwriter men vad är det ens tänker jag nu?! Nån som skriver och spelar bara, och sedan har alla sin egen bild av vad det är för något. Jag får väl upp en bild framför mig av någon som spelar gitarr och sjunger, och det gör ju jag. Musiken jag gör är väldigt privat och personlig för mig, den är verkligen på allvar. Den består oftast av plockiga komp på gitarr och en blandning av skeva och harmoniska melodier, ibland skönt och ibland kärvt. För mig landar det i balans i slutändan och blir vackert. När jag har spelat in låtarna har jag tillsammans med vänner arrat för band men på senare tid har jag mest gigat ensam. Jag tror att min musik är en blandning av grunge, rock och pop som jag växte upp med på nittiotalet, jazzen som jag lekte med efter gymnasiet och mina amerikanska favorit-singersongwriters från 70-talet och fram tills idag.

I övrigt så jobba jag som ljudtekniker och det har också blivit något jag identifierar mig med. Det är ett himla kul jobb och det finns oändligt med variation i yrket.

Du arbetar med ljud på många olika sätt – vad är ett bra ljud/sound enligt dig? Vilka ingredienser återkommer du ofta till?
Svår fråga, men då och då ser jag samband i vad jag gillar. Till exempel att jag gillar en krydda av åttiotalssound, med plastiga syntar och virveltrummor med gateade reverb, men inte för mycket så att det blir helt retro. Och gammal plånkig country, men inte när det kopieras rakt av för då upplever jag inte det som äkta. Men när jag hör ny musik med influenser av detta så kan jag tycka att det är genuint. Så jag antar att jag gillat när det liksom finns en förankring och respekt i musikhistorien, men har svårt för renodlade koncept. Jag kan heller inte återskapa sound på det sättet som vissa andra kan, som ljudtekniker och producent, jag är egentligen inte en ljudnörd (i jämförelse hehe). Ett bra ljud är kanske när all musik hörs, men ett bra sound är när det är en del av musiken? I min egen musik och även när jag producerar andra återkommer distade gitarrer, plinkiga pianon, tunga vibrerande syntar och körer med långa reverb.

Finns det någon ljudbild eller något ljud (tex ett album eller pryl?) som inspirerat dig särskilt eller som du är nyfiken på att utforska? 
Sedan jag flyttade in i min studio i höstas så har jag blivit nyfiken på trummaskiner. Min studiokompanjon gör musik som bygger på helt andra grunder än min. Det är ljudlandskap, brus, maskiner, loopar, samplingar och rundgångar snarare än låtar som är musiken. Så vi är väldigt intresserade av att lära oss om varandras världar och prylar. Jag gillar organiska och analoga ljud som jag upplever som levande. Innan har jag tänkt att det är akustiska instrument som låter så men analoga syntar, orglar, oscillatorer och trummaskiner kan också göra det, de kan ha massa värme och liv i soundet och viss oförutsägbarhet precis som akustiska instrument. Jag har nog dragit mig för det innan men nu är jag mer öppen för elektroniska inslag i min ljudbild, och beroende på hur man mixar ihop allt tycker jag att det kan lyfta känslan av dynamik ytterligare när man blandar olika sorters instrument.

Vilka är dina tre (eller fler!) tips på ett bra live-ljud? Vad kan en tänka på själv som akt när en spelar live?

  1. Mikrofonteknik. För att sången ska höras genom trummor och förstärkare måste mikrofonen vara jättenära munnen! 
  2. Arrangemanget. Se till att som band ha gjort ett gott grundjobb med arrangeringen av musiken. Om det finns en viktig melodi eller textrad som ska höras kanske andra i bandet måste ge plats för det. Det gäller volym såväl som frekvensmässigt instrumenten emellan.
  3. Att känna sig bekväm. Det kan vara bra att försöka efterlikna konsertsituationen ibland när man repar. Lägga ner högtalarna på golvet som monitorer, ställa sig som på scen istället för i en ring, dra ner effekter på sången (inte säkert att ni kan få reverb/lika mycket reverb i monitorn på spelningen). Ju bekvämare och bekantare situationen känns på scenen desto bättre beslut kommer en fatta när det gäller!
  4. Kommunicera med ljudteknikern. Berätta för ljudteknikern hur ens sound är om hen inte känner till det. Det gäller effekter, dynamik, balans lead/kompinstrument, lead/körsång etc. Vara så tydlig som möjligt under soundcheck med vad en hör för mycket av och vad en inte hör tillräckligt av i medhörningen. Om någon behöver höra keyboard, high-hat, baskagge och leadsång för att veta var hen är i låtarna så se till att kräva det. Det kommer inte att låta på scenen som det gör ute i konsertlokalen, det är bara att acceptera. Och är inte heller eftersträvansvärt. För att höra hur ljudet låter för publiken får någon gå ut dit och lyssna på PA:t. Gör gärna det mot slutet av soundcheck och ge feedback till ljudteknikern. Kanske kan hen möta önskemålen eller så måste någon kompromissa.
  5. Anpassa volym efter lokalen. Om det är en stor festivalscen utomhus kan en förmodligen slå så hårt en vill på trumsetet, men inomhus i en liten lokal kommer inte mixen att ske enbart i mixerbordet utan även i rummet. Balans mellan instrumenten behöver alla i bandet vara överens om tillsammans med teknikern för att det inte ska bli knas.

Digga och gilla:
Lyssna på Caroline Wickberg på Spotify.
Följ och dela peppen på Instagram och Facebook.

February 21, 2019 - Comments Off on Intervju: Thomas Miheller

Intervju: Thomas Miheller

Hos Evelyn Malmö hittar vi samarbetet med producent Thomas Miheller som just nu är aktuell med en samproduktion med artisten Mark Maxim i kulturserien Ketanes/Tillsammans som just nu går på SVT Play.

Vem är Thomas Miheller och vilken musik skapar du?
En Malmö-påg i sina bästa år som pysslat med musik på ett och annat sätt nästan så länge jag kan minnas. Gick från att spela saxofon i stor-orkester till att som 15-åring i smyg lyckas byta in saxofonen mot min allra första synth (mot min stackars mors förtvivlan).

Jag började skapa elektronisk musik på den nu extremt uråldrige Amiga-500. Senare när jag lyckats lägga vantarna på en PC och under goa-trance ”golden era” inriktade jag mig enbart på psy-trance musik. Med tiden lyckades jag samla på mig en hel del hårdvarusynthar och gick då under artistnamnet Mad Wizard.

Med åren började jag experimentera med olika musikstilar, allt från väldigt icke kommersiell musik till mer ”mainstream”. Då jag inte har varit eller är en sångare blev det att jag gjorde mycket musik till andra artister vilket till stor del var inom RnB-, hiphop- och popgenren.

Idag driver jag en label – Sonic PTM Records, där jag släpper musik med andra artister där låtarna produceras av mig, sedan har vi har även släppt ett antal musikvideos på VEVO. Några exempel på artister jag jobbat med är Tove Ask, Mark Maxim, Z.Woods och Serenity. Musiken har som tur är fått bra respons hitintills och spelats en del på klubbar och på radio. Artisterna har även uppträtt live med våra låtar på diverse scener som Pride, MalmöFestivalen, Ishockey-VM, Live at Heart, Kungsträdgården mm. samt på radio och TV-program.

Utöver min musik med andra artister släpper jag även eget under artistnamnet Junobit, där det är "Big Room House" som gäller… eller om man känner sig lat ”EDM”.

Mark Maxim och Matilda Paulsson från SVT-produktionen Ketanes/Tillsammans

Du är aktuell som medproducent tillsammans med artisten Mark Maxims i serien Ketanes/Tillsammans som just nu går på SVT Play. Berätta om samarbetet – hur skrev ni låten?

Själva mitt och Marks samarbete går långt tillbaka. I slutet av 2018 blev Mark kontaktad och anlitad av filmbolaget UDSY som skapat denna dokumentärserie på uppdrag av SVT. Förutom dokumentärens tema; musik, svenska artister och tolkningen med hemliga gästartisten, vill de uppmärksamma svenska artister som tillhör en minoritet i Sverige, som i Marks fall då han är en svensk rom, därav talas det romska under cirka halva programmet.

Låten Frihet skapades lite av en slump, när Mark och jag skulle uppträda i Kungsträdgården förra sommaren. Då repade vi en hel del i studion (Evelyn Malmö) med bandet, och när vi ibland blev uttråkade så började vi jamma helt spontant. Vid ett sådant tillfälle började Mark ”dirigera” bandet och bad dem spela vissa ackord, och medan vi alla jammade freestylade Mark en sångmelodi. Vi filmade allt med mobilen och efteråt skojade jag och Mark om att det hade man kunnat göra en hel låt av.

Flera månader senare, när det var en vecka kvar tills SVT skulle börja filma dokumentären hittade vi det då bortglömda klippet på mobilen och när vi lyssnade bestämde vi oss för att faktiskt göra en låt av det. Vi kallade över vår vän och otroligt begåvade musiker Harald Af Malmborg till studion, på knappt en timme hade vi spelat in elbas och akustisk gitarr. Sedan producerade och arrangerade jag upp en full låt, med akustiska trummor blandat med samplade (hiphop-)trummor som ibland spelar enskilt och ibland samtidigt, sedan spelade jag in lite orgel och stråkar samt lekte med lite dub delay (som nästan är ett måste om man ska göra reggae – haha!).

Jag valde också att skala ner låten rejält vilket man nog kan höra, ville att fokuset skulle ligga på elbasen, trummorna och såklart sången, vi valde även att ha rejält med sidechain-reverb på sången som kontrast till den ganska torra och nakna musiken. Mark skrev texten med hjälp från mig och vi blev väldigt nöjda med resultatet, speciellt med tanke på att vi gjorde hela låten från scratch till färdig låt under en halv vecka. Som med all musik jag gör, gjordes allt i Evelyn-studion i Malmö dvs. skriva, producera, spela in, mixa och mastra.

Producent Thomas Miheller

Vad är på gång härnäst för dig?

Under kommande tiden väntar ett par spännande projekt, som till exempel nu redan i mars där Mark ska uppträda live på TV (SVT men ett helt annat program) där jag fått uppdraget att skapa en helt ny version av den officiella romska nationallåten ”Gelem Gelem”, detta är otroligt spännande och speciellt då jag troligtvis kommer att göra en ganska modern och tung Trap/Pop version.

Utöver detta kommer vi spela in och släppa operaversionen av Frihet med Mark och Matilda, dvs. den version man får höra lite av i SVT-dokumentären. Detta var inte alls planerat från början utan när det visade sig att många fans frågat både Mark och Matilda om när den versionen kommer, så tänkte vi att då gör vi den, och det kan eventuellt bli en musikvideo till låten också.

Efter det släpper jag som artist (Junobit) en tropical house remix av klassikern ”Somewhere over the rainbow” också med Mark Maxim och musikvideon är redan klar och släpps på VEVO strax. Sedan väntar ett extremt givande projekt med vår kommande singel ”Say No 2 Violence” i samarbete med en hjälporganisation och video på VEVO.. mer än så vill jag inte avslöja.

Vad innehåller en bra producerad låt enligt dig? Är det någon särskild struktur, filosofi, ljud eller teknik som du ofta återkommer till i ditt skapande?

Svår fråga hmm.. jag brukar alltid utgå ifrån att det absolut inte finns någon regel alls när det gäller musikskapande, och säger någon annat så ljuger de.. haha. Skämt åsido, men exempelvis i ett specifikt scenario med en specifik låt kanske det låter bättre att göra si eller så, medan i en annan låt kanske du bör göra helt tvärt om. Jag tror det är lätt hänt att man ibland gör vissa delar per automatik eller för att ”det har jag hört att man alltid ska göra”.

Jag tror man vinner mycket på att våga lita på sin intuition och musiksmak, för trots allt så bryr sig lyssnaren inte om vilken plugg du mixat med, eller om att du använde den där fina analoga märkes-hårdvaruprylen. Jag vet att det låter väldigt klyschigt och uppenbart, men jag tror ändå att många hade nått bättre resultat (enligt deras egna smak) om de la allt sitt fokus enbart på hur det låter, istället för hur man gjorde för att nå resultatet.

Två andra grejer som jag själv har ganska stora problem med och säkerligen andra med, är att man ibland sitter för länge med vissa delar i en låt och kanske till och med överproducerar. Det är ofta som jag nästan måste ge mig själv en örfil och säga ”DET LÅTER BRA", släpp det nu och gå vidare för f*n”.

Och det andra jag brottas med är att kunna ”kill your darlings” som det så fint kallas, för ibland kanske du har jobbat många timmar med just det där grymma gitarrspåret, men att man senare i processen inser att ”oj det låter ju bättre om man tar bort gitarren helt”. Då måste man kunna koppla bort egot och slänga gitarrspåret, istället för att ha det kvar enbart för man investerat mycket tid och energi, eller för att man tänker ”men innan tyckte jag det lät otroligt bra”. Dessa två tips tror jag är viktiga och är som sagt något jag själv jobbar på!!! 

Länkar till ett urval musik och musikvideos Thomas skapat:
YouTube Playlist:
Spotify Playlist:

Hemsidor:
Egen Label > Sonic PTM Records
Egen artistsida > Junobit
Artistsida > Tove Ask
Artistsida > Mark Maxim

Se serien Ketanes/Tillsammans på SVT Play här

February 15, 2019 - Comments Off on Ibland behöver vi fira!

Ibland behöver vi fira!

Hur firar du den där låten som blev klar? Musikvideon, albumet, produktionen, hjärtat i texten. Det där samarbetet som gav energi till projektet eller genomförandet av det där målet du satt upp?

Ikväll delas Sveriges Oberoende Musikpris Manifest ut på klassiska jazzklubben Nalen i Stockholm. 21 priser skall delas ut till musikbolag och artister som gjort handling av sina planer och idéer och tillsammans skapat en hel massa bra musik! Det finns många artister och musikbolag att inspireras av!

En artist som går upp på scen ikväll på Nalen är Maxida Märak från Jokkmokk. Hon producerar hiphop på ett unikt och nyskapande sätt där Sápmi alltid är normen. Budskapet i hennes låtar är tydligt men det är inte politiken som driver henne som artist – det är strävan efter att skapa fet musik. På scenen är Maxida kaxig och tar för sig, hon är hellre för mycket än för lite. Genom att vara ärlig och transparent med vem hon är hoppas hon kunna inspirera andra med att man kan bli vad man vill, oavsett bakgrund.

Det skall vi fira ikväll och alla andra dagar framåt!

February 7, 2019 - No Comments!

Highlights 2018

I december räknade vi ner det nya året 2019 med höjdpunkter från ett urval av våra många aktsammarbeten runt om i Sverige 2018. Många starka, kloka, spännande och kreativa berättelser växte fram på vår kampanjsida.

Vi på Evelyn är ett nyfiket släkte och liksom älskar att ställa frågor och i den här kampanjen blev det långt över hundra frågor – som vi också fick fantastiska svar på! Så himla mycket bra kunskap och erfarenheter som delades om musikutgivning, management, kreativa processer, självförtroende, visuella koncept and more! Lär dig av en kompis och surfa på folkbildningen här.

Nu tar vi nästa kliv framåt. Vad vill du skall blir sant 2019? Vi ses!

November 28, 2018 - No Comments!

Intervju: toCarryAnne

Hos Evelyn Umeå hittar vi samarbetet med akten toCarryAnne aka Anna Nilsson. Idag släpps singeln You Burn och det vill vi såklart fira! Vi blev såklart också nyfikna på att veta mer om resan fram till releasen. Anna berättar för oss om kreativa platser, vikten av äga sin kreativa process och att inte glömma att ge cred till dina samarbeten! God läsning!

Vem är toCarryAnne och vilken musik skapar du?
To Carry Anne är mitt alias inom musiken och det innbär mig som låtskrivare, sångerska och producent. Namnet kom till då jag hörde låten Carrie-Anne av The Hollies och fick sedan idén till "to Carry Anne" som i "att bära". Jag ser det som att  vi alla människor går runt och bär på oss själva. Livet går upp och ner som livet gör och ibland är det tyngre och ibland är det lättare. När jag skriver texter så handlar det om att inte gå emot dom känslorna utan se dem för vad det är. Musiken jag skapar just nu till min kommande demo skulle jag säga är elektronisk pop med songwriter-inslag, tycker att det är svårt att ge en klar bild av musiken då jag influeras av många andra gener som soul och rock.

Du är på gång med en ny musik – berätta om din låtskrivarprocess – Hur skriver du musik? Finns det någon plats som betyder extra mycket för ditt skapande? Är det någon särskild ingrediens som du återkommer till?
Jag skriver musik på lite olika sätt. Ibland inspireras jag jättemycket av en låt jag hör men för det mesta sitter jag hemma vid pianot eller i studion och provar olika melodier. För mitt skapande är det viktigt dels med den miljön jag skriver i, men framförallt är det viktigt med inspirerande miljöer som kanske inte alls har med musik att göra... Alltså att man får vila "musikhjärnan" lite.  När det blir väldigt intensivt och jag "kör fast" så kommer den kreativa processen igång igen av sig självt om jag tagit "ledigt" några dagar och gör andra saker.  Det väl den ingrediensen som jag oftast återkommer till 🙂

Vilka moment i ditt arbete med din release är du mest nöjd eller gladast över hittills?
Hittills så är jag nog stoltast över att jag hade ett mål med att börja producera och nu börjar det närma sig slutresultatet. Vilket innebär min andra singel som släpps den 30e november och 2-3 låtar som kommer släppas i slutet på januari eller början på februari.  Jag började producera musik på egen hand för drygt 1 år sedan därför att jag upplevde att jag blev beroende av att andra skulle producera mina låtar vilket dels kostar pengar, men också att min bild av låten förändrades med det. Men det är också jätteviktigt att blanda in andra i processen som har ideér som kan optimera produktionen och låten som helhet. Jag har producenter runt mig som är superduktiga och som gett mig feedback och det har varit jätteviktigt för mig. Jag är helt enkelt  stolt över att kunna säga att "jag har skrivit låten, sjungit in den, arrangerat och producerat den". Men det är såklart lite läskigt också...

Vilka tre tips önskar du att dela vidare till en Evelyn-kompis som står inför en release av en singel, vad är viktigt att tänka på?
Mina tips till dig som ska släppa singel och är artist är – använd dig av social media för att marknadsföra din musik. Ge credit till alla inblandade och marknadsför varandra.
Tips till dig som producent – lyssna på låten innan du släpper den på olika stereoanläggningar, via datorhögtalare, via hörlurar, i bilen, på låg volym och på hög volym. Det tycker jag är det bästa sättet att "felsöka" när man ska mixa/mastra låten.

Lyssna på nya singeln You BurnSpotify
Följ och dela peppen vidare på Instagram
Fotograf: Andreas Gradin, Fotonord.

November 16, 2018 - No Comments!

Allt börjar med en låt

Är låtskrivande bara för de få talangfulla, eller kan alla göra det?

Judy Stakee är en låtskrivarcoach med lång erfarenhet från att utveckla låtskrivare, oavsett position och mål med sitt musikskapande. Hon har utvecklat en intressant metod som kretsar kring två frågor, vad är en sång och vad är utvecklingen? I avsnittet utvecklar hon verktygen och hur de hänger ihop med starka berättelser. Allt börjar med en låt!

October 23, 2018 - No Comments!

Intervju: Isabelle Ulfsdotter Hillberg

Tidigare i år genomförde Evelyn Örebro den populära låtskrivarkursen Låtskrivarcenrtrum för fjärde året i rad. En utbildning om hantverket låtskriveri. En av deltagarna var låtskrivare och musiker Isabelle Ulfsdotter Hillberg. Vi ställde några frågor till Isabelle om musikskapandet och vilka låtskrivartips från kursen som hon bäst delar med sig av.

Vad innehåller en bra låt enligt dig?
En svår fråga tycker jag, men en bra låt måste ha något som griper tag i mig. En låt som är alldeles för välproducerad och liksom polerad glider ofta förbi mina öron utan att fastna medan en låt som har någon liten kantighet har betydligt större chans att haka fast i mina kantigheter. Det kanske låter flummigt men så känns det. Med kantighet menar jag något som sticker ut, ibland kan det vara en ganska liten detalj, något i ackordföljden, en liten dissonans, något som gör låten intressant. Det kan såklart även vara texten som hakar fast, något i texten som berör och som jag kan relatera till.

Vilka är dina tre bästa låtskrivartips från kursen som du vill dela med dig av till fler Evelyn-vänner ute i landet?

  1. Krångla inte till för krånglighetens skull. Ofta vill jag som låtskrivare lägga till fler coola grejer till låten, en melodika här, en liten melodislinga där. Ibland funkar det men om låten i grund och botten är bra finns en risk att de där extra grejerna förstör mer än de gör nytta. Tänk lite "less is more".
  2. Om du har en låt bestående av några olika delar och det känns som att det inte riktigt flyter, prova att "möblera om". Genom att byta plats på de olika delarna kan du uppleva att bitarna plötsligt faller på plats och allt funkar.
  3. Sist men inte minst, lita på dig själv och ha självförtroende i ditt skapande. Feedback är bra och superviktigt men om du är riktigt nöjd med exempelvis en text och någon annan tycker att något borde ändras, våga stå på dig om det känns rätt!

Vad är din musikaliska bakgrund och vad är på gång härnäst?
Jag skriver musik främst till EQV och Januariflod. Just nu är det Januariflod som ligger mig mest varmt om hjärtat, en duo där vi främst sjunger på svenska. Texterna är ännu lite mer personliga än det jag skrivit till EQV och det känns verkligen som att jag ger lyssnarna en liten bit av mig själv. Vi har just sökt fonogramstöd (från statens Kulturråd) för att spela in debutalbum med Januariflod. Om vi inte får stipendium blir det kanske en EP först, men någon form av släpp blir det i alla fall. Om min musikaliska bakgrund kan sägas att jag har sång som mitt huvudinstrument men även spelar piano och tvärflöjt. Jag är musikhandledare så har lärt mig att fuska på lite annat också som gitarr, trummor och bas. Jag tycker om att lära mig nya instrument och har länge funderat på att köpa en sopransax.

Lyssna på EQV på Spotify och följ äventyren på deras Facebook-sida.