November 28, 2018 - No Comments!

Intervju: toCarryAnne

Hos Evelyn Umeå hittar vi samarbetet med akten toCarryAnne aka Anna Nilsson. Idag släpps singeln You Burn och det vill vi såklart fira! Vi blev såklart också nyfikna på att veta mer om resan fram till releasen. Anna berättar för oss om kreativa platser, vikten av äga sin kreativa process och att inte glömma att ge cred till dina samarbeten! God läsning!

Vem är toCarryAnne och vilken musik skapar du?
To Carry Anne är mitt alias inom musiken och det innbär mig som låtskrivare, sångerska och producent. Namnet kom till då jag hörde låten Carrie-Anne av The Hollies och fick sedan idén till "to Carry Anne" som i "att bära". Jag ser det som att  vi alla människor går runt och bär på oss själva. Livet går upp och ner som livet gör och ibland är det tyngre och ibland är det lättare. När jag skriver texter så handlar det om att inte gå emot dom känslorna utan se dem för vad det är. Musiken jag skapar just nu till min kommande demo skulle jag säga är elektronisk pop med songwriter-inslag, tycker att det är svårt att ge en klar bild av musiken då jag influeras av många andra gener som soul och rock.

Du är på gång med en ny musik – berätta om din låtskrivarprocess – Hur skriver du musik? Finns det någon plats som betyder extra mycket för ditt skapande? Är det någon särskild ingrediens som du återkommer till?
Jag skriver musik på lite olika sätt. Ibland inspireras jag jättemycket av en låt jag hör men för det mesta sitter jag hemma vid pianot eller i studion och provar olika melodier. För mitt skapande är det viktigt dels med den miljön jag skriver i, men framförallt är det viktigt med inspirerande miljöer som kanske inte alls har med musik att göra... Alltså att man får vila "musikhjärnan" lite.  När det blir väldigt intensivt och jag "kör fast" så kommer den kreativa processen igång igen av sig självt om jag tagit "ledigt" några dagar och gör andra saker.  Det väl den ingrediensen som jag oftast återkommer till 🙂

Vilka moment i ditt arbete med din release är du mest nöjd eller gladast över hittills?
Hittills så är jag nog stoltast över att jag hade ett mål med att börja producera och nu börjar det närma sig slutresultatet. Vilket innebär min andra singel som släpps den 30e november och 2-3 låtar som kommer släppas i slutet på januari eller början på februari.  Jag började producera musik på egen hand för drygt 1 år sedan därför att jag upplevde att jag blev beroende av att andra skulle producera mina låtar vilket dels kostar pengar, men också att min bild av låten förändrades med det. Men det är också jätteviktigt att blanda in andra i processen som har ideér som kan optimera produktionen och låten som helhet. Jag har producenter runt mig som är superduktiga och som gett mig feedback och det har varit jätteviktigt för mig. Jag är helt enkelt  stolt över att kunna säga att "jag har skrivit låten, sjungit in den, arrangerat och producerat den". Men det är såklart lite läskigt också...

Vilka tre tips önskar du att dela vidare till en Evelyn-kompis som står inför en release av en singel, vad är viktigt att tänka på?
Mina tips till dig som ska släppa singel och är artist är – använd dig av social media för att marknadsföra din musik. Ge credit till alla inblandade och marknadsför varandra.
Tips till dig som producent – lyssna på låten innan du släpper den på olika stereoanläggningar, via datorhögtalare, via hörlurar, i bilen, på låg volym och på hög volym. Det tycker jag är det bästa sättet att "felsöka" när man ska mixa/mastra låten.

Lyssna på nya singeln You BurnSpotify
Följ och dela peppen vidare på Instagram
Fotograf: Andreas Gradin, Fotonord.

November 16, 2018 - No Comments!

Allt börjar med en låt

Är låtskrivande bara för de få talangfulla, eller kan alla göra det?

Judy Stakee är en låtskrivarcoach med lång erfarenhet från att utveckla låtskrivare, oavsett position och mål med sitt musikskapande. Hon har utvecklat en intressant metod som kretsar kring två frågor, vad är en sång och vad är utvecklingen? I avsnittet utvecklar hon verktygen och hur de hänger ihop med starka berättelser. Allt börjar med en låt!

October 23, 2018 - No Comments!

Intervju: Isabelle Ulfsdotter Hillberg

Tidigare i år genomförde Evelyn Örebro den populära låtskrivarkursen Låtskrivarcenrtrum för fjärde året i rad. En utbildning om hantverket låtskriveri. En av deltagarna var låtskrivare och musiker Isabelle Ulfsdotter Hillberg. Vi ställde några frågor till Isabelle om musikskapandet och vilka låtskrivartips från kursen som hon bäst delar med sig av.

Vad innehåller en bra låt enligt dig?
En svår fråga tycker jag, men en bra låt måste ha något som griper tag i mig. En låt som är alldeles för välproducerad och liksom polerad glider ofta förbi mina öron utan att fastna medan en låt som har någon liten kantighet har betydligt större chans att haka fast i mina kantigheter. Det kanske låter flummigt men så känns det. Med kantighet menar jag något som sticker ut, ibland kan det vara en ganska liten detalj, något i ackordföljden, en liten dissonans, något som gör låten intressant. Det kan såklart även vara texten som hakar fast, något i texten som berör och som jag kan relatera till.

Vilka är dina tre bästa låtskrivartips från kursen som du vill dela med dig av till fler Evelyn-vänner ute i landet?

  1. Krångla inte till för krånglighetens skull. Ofta vill jag som låtskrivare lägga till fler coola grejer till låten, en melodika här, en liten melodislinga där. Ibland funkar det men om låten i grund och botten är bra finns en risk att de där extra grejerna förstör mer än de gör nytta. Tänk lite "less is more".
  2. Om du har en låt bestående av några olika delar och det känns som att det inte riktigt flyter, prova att "möblera om". Genom att byta plats på de olika delarna kan du uppleva att bitarna plötsligt faller på plats och allt funkar.
  3. Sist men inte minst, lita på dig själv och ha självförtroende i ditt skapande. Feedback är bra och superviktigt men om du är riktigt nöjd med exempelvis en text och någon annan tycker att något borde ändras, våga stå på dig om det känns rätt!

Vad är din musikaliska bakgrund och vad är på gång härnäst?
Jag skriver musik främst till EQV och Januariflod. Just nu är det Januariflod som ligger mig mest varmt om hjärtat, en duo där vi främst sjunger på svenska. Texterna är ännu lite mer personliga än det jag skrivit till EQV och det känns verkligen som att jag ger lyssnarna en liten bit av mig själv. Vi har just sökt fonogramstöd (från statens Kulturråd) för att spela in debutalbum med Januariflod. Om vi inte får stipendium blir det kanske en EP först, men någon form av släpp blir det i alla fall. Om min musikaliska bakgrund kan sägas att jag har sång som mitt huvudinstrument men även spelar piano och tvärflöjt. Jag är musikhandledare så har lärt mig att fuska på lite annat också som gitarr, trummor och bas. Jag tycker om att lära mig nya instrument och har länge funderat på att köpa en sopransax.

Lyssna på EQV på Spotify och följ äventyren på deras Facebook-sida.

September 27, 2018 - No Comments!

Intervju: Sara Yasmine om crowdfunding

Finansieringmodellen crowdfunding är ett viktigt verktyg för musikskapare men kräver sin strategi för att verkligen funka. Vad behöver en tänka på? Vi frågade Evelynakten Sara Yasmine som har lång erfarenhet på ämnet om hur hon arbetar med crowdfunding för att finansiera sin musik.

Vem är Sara Yasmine och vilken musik skapar du?
Jag är en singer songwriter ursprungligen från Dalarna, bosatt på den förnämliga Västkusten sedan sju år. Jobbar just nu på andra svenska albumet "Osårbar", ett projekt som har finansierats genom crowdfundade pengar och många timmars arbete i studion för min egen del. Har släppt musik sedan jag flyttade till Göteborg 2011. Bestämde mig för att lära mig mer om musikproduktion 2014 då jag också påbörjade produktionen av mitt första svenska album ("Åh Nej!"). Anledningen att jag ville producera själv var att det blev för meckigt att inte få ha hand om projekten själv, det hämmade min kreativitet! Skapandet är ju en process som pågår både dag och natt. Sedan jag tog det steget, att lära mig mer om produktion, har musikskapandet både blivit roligare och mer lustfyllt.

Hur genomförde du din crowdfunding-kampanj?
Jag frågade helt enkelt mina vänner och följare på Facebook ifall de ville stötta mig i mitt projekt genom att hjälpa mig med pengar då jag bestämt mig för att jag ville påbörja produktionen av album nr 2 ("Osårbar"), och det gjorde de, varje gång jag bad om det. Jag beskrev vad pengarna skulle gå till rent konkret. Ibland tillkom det extra kostnader och varje gång fick jag hjälp! Utöver mina kära lyssnare och vänners hjälp fick jag även hjälp av Dalapop, ett resurs- och produktionscentrum för populärmusik från Dalarna, och även Evelyn var på olika sätt en aktiv part i möjliggörandet av mitt album. Jag är uppe i snart totalt 25 000:- insamlade kronor vilket har gått till studiotid, mixning och musiker. Albumet är inte riktigt klart än men just nu är det mer en tidsfråga och inte längre en ekonomisk sådan.

Vilka tre tips vill du ge vidare till en artist eller band som som skulle vilja testa finansieringsmodellen crowdfunding, vad är viktig att tänka på?

  1. Det är A och O att vara intresserad av dina lyssnare. Hur mår de? Vad tycker de om i din musik? Vad vill de ha? Skapa en relation. Var ärlig. Det spelar ingen roll hur uppstyrd eller flashig crowdfunding-tjänst du använder ifall du inte har en relation till dina lyssnare och får dem att inse hur viktiga de är för musiken! Utan lyssnare – ingen musik. Jag älskar mina lyssnare! De empatiska, generösa, kultur/musikintresserande och förstående. De uppmuntrar mig ofta att fortsätta hålla på med musik, bland annat genom att stötta mig finansiellt med mina projekt.
  2. Ha tålamod. Det tar tid dels att formulera projektvisionen, att nå ut till alla parter du skulle vilja nå ut till, och för lyssnarna att bestämma sig ifall de vill hjälpa till. Ibland får man också försöka tänka om ifall något går fel eller inte visar sig vara så framgångsrikt, då får man vara flexibel i tanken och försöka tänka nytt.
  3. Var tydlig, transparent och organiserad! 🙂

Lycka till med era crowdfundingprojekt och glöm inte att följa mig på facebook om ni är intresserade av hur skivan blev så småningom! / Sara

Fotograf: Eva Werner

Här är några av de mest populära plattformarna för att bygga crowdfunding-kampanjer:
Kickstarter, Indiegogo och Fundable.

September 14, 2018 - No Comments!

95% good vibes

Undersökningsföretaget Novus har frågat deltagare i verksamhet vid landets tio studieförbund om deras upplevelse av verksamheten. Hela 95% av Kulturens deltagare uppger att de är nöjda eller mycket nöjda med verksamheten som de deltar i, vilket är långt fler än hos de övriga studieförbunden. Framför allt är det ledarna och gemenskapen som deltagarna lyfter fram som den viktigaste faktorn för att studiecirkeln ska bli bra.

Vi i Kulturens musikenhet Evelyn är stolta och glad över att vår verksamhet gör skillnad för dig i ditt kultur- och musikskapande. Det är det viktigaste för oss!

Dagligen utförs coachningar från norr till söder av engagerad och kunnig personal. Vi skräddarsyr utbildningar och camps i bland annat låtskrivande, musikproduktion och hälsa. Samarbeten föds i vårt stora nätverk och det är för många akter helt avgörande för deras nästa steg i deras musikskapande. Och i våra trygga och kreativa miljöer möjliggör vi nyskapande. 95% good vibes.

Här hittar du artikeln i sin helhet.

 

September 12, 2018 - No Comments!

Intervju: Tove Quick

Hos Evelyn Örebro hittar vi låtskrivaresset Tove Quick. Med sin enastående känsla för melodier har hon skapat sig ett namn som en av Örebros främsta topliners. Många järn i elden är också ett läge som präglar Tove. I hennes tempo kan en samtidigt skriva en c-uppsats på Musikproduktionsprogrammet, vara ledare för Evelyns utbildningssatsning Låtskrivarcentrum och arbetade med att skriva musik åt andra!

Vilka är dina tre bästa låtskrivartips?
Helt ärligt, kör bara. Skriv musik som du tycker är bra. Samarbeta med människor som inspirerar dig. Gör musik du mår bra av att göra, så att du får ut något av det själv. Och kanske viktigast av allt, tänk inte på framtiden, fokusera på låten här och nu, inte vad som ska hända med den senare.

Vad gör du om du kör fast? Hur hittar du inspiration?
Det handlar nog mycket om att byta fokus. Att inte fastna i en negativ spiral, eller dålig känsla. Jag tycker att det funkar bra att spela upp låten för någon annan, eller bara prata om låten med någon för att bryta av, få nya perspektiv. En paus kan också hjälpa, gärna i kombination med att lyssna på musik jag gillar. Så kan jag fortsätta när jag känner mig inspirerad igen.

Hur jobbade du med upplägget för Låtskrivarcentrum, och feedbacksessionerna i samband med utbildningen?
Vi hade gemensam uppstart och avslutning på Creative House. I övrigt sköttes all feedback skriftligen, och online. Deltagarna skickade in var sin låt, fick feedback på den, och jobbade sedan vidare utifrån den feedback de fått. Upplägget såg ganska olika ut beroende på deltagarens inriktning och erfarenhet, väldigt individuellt utifrån respektive låtskrivares behov och vilja.

Hur jobbar du själv med låtskrivandet? Din roll i sessions, eget skrivande, camps etc.
Jag fokuserar i alla lägen i första hand på topline. Om jag jobbar själv skriver jag oftast på gitarr, men med syfte att ta fram eller utveckla melodier och text. Och egentligen är det samma sak om jag jobbar i sessions, givetvis lite beroende på vem jag jobbar med. Jag tycker att det är roligt att vara kreativt delaktig i produktionen, men vill kunna fokusera på topline. Bäst brukar det bli om jag improviserar fram melodier, oavsett om det är till en enkel gitarr eller ett färdigt track.

Vad har du på gång i höst?
Jag har samarbetat med ett par olika DJ:s, bland annat från Danmark och Grekland, på låtar som släpps inom kort. Dels har jag varit med och tagit fram låtarna, dels sjunger jag på dem. Jag kommer också att vara en del av ett team som jobbar med att utveckla låtar åt en ny och spännande, svensk artist. Jag ser också mycket fram emot att fortsätta att utveckla Låtskrivarcentrum, och hoppas få möjlighet att testa konceptet i någon mer Evelyn-stad.

Lyssna på Toves senaste release och låthantverk "Dreamers" här.

Intervjun är gjord av Stina Svensson, verksamhetsutvecklare i Örebro

August 29, 2018 - No Comments!

Intervju: Jon Lyster

I den här intervjun delar låtskrivaren, pianisten och Göteborgsbaserade popartisten Jon Lyster sina erfarenheter av att det inte alltid blir som en tänkt sig. Oseriösa samarbeten, stormvindar och magkänslan som tidigt var med och tände de där berömda röda lamporna. Hur går en vidare i ett nedslag? Läsvärt to the max.

Vem är Jon Lyster & Vindstyrka12 och vilken musik skapar du?
Jag är pianist i grunden och har spelat i otaliga band. Bestämde mig för fem år sedan att starta ett soloprojekt som jag lät kalla för Vindstyrka12. Musiken är pop och jag skriver text, musik, sjunger och har ett handplockat band med mig i ryggen. Namnet Vindstyrka12 kommer från Beauforts skala och innebär orkan, vilket jag tyckte passade då mina texter oftast handlar om livsöden och samhället. Det kan vara stormigt i livet både på gott och ont.

Berätta om din planerade sommarturné från Göteborg till Tromsö?
Jag blev kontaktad av en arrangör i början av sommaren som skulle arrangera en välgörenhetsturné genom Norge och Sverige till förmån för hemlösa. Hon hade följt mig via sociala medier och gillade musiken och kontaktade mig via facebook. Vi skulle göra tio spelningar med start i Umeå och sedan över till Lofoten och ner genom Norge och tillslut avsluta i Visby den 28e Juli. Det var redan många andra artister bokade och några av dem är rätt stora, så det kändes som en bra grej att åka med på, och mitt band skulle även agera kapellband åt de andra artisterna. Det mesta var på pappret rätt uppstyrt redan.

Du var tvungen att ställa in hela turnén – varför?
Tyvärr visade det sig att arrangören milt sagt inte var riktigt frisk, och lever i något slags luftslott. Arrangören hade inte några sponsorer, vilket alla inblandade trodde då flertalet stora organisationer stod med på turnéns hemsida. I själva verket var arrangören helt beroende av biljettförsäljning och att det kom minst 400 betalande pers/kväll för att ens ha råd att betala oss artister och för teknik. Efter att vi gjort första giget i Umeå skulle vi ha åkt vidare till Tromsö i Norge (12 tim i bil) men efter att spelningen i Umeå blev en flopp rent publikmässigt då arrangören inte hade marknadsfört tillräckligt, så krävde vi att få veta hur mycket biljetter som sålts i Norge och det var inga alls. Där och då förstod vi alla att ingen kommer få en krona eller ens pengar för resekostnader till Umeå eftersom arrangören redan låg enormt mycket back efter första spelningen. Arrangören valde att ställa in samtliga datum i Norge men hoppades på att Sverigedatumen skulle sälja bättre men även dessa ställdes in.

Det man tar med sig är väl att detta är en bransch som alltid kommer vara full av oseriösa människor som egentligen borde ha näringsförbud. Det är svårt att helt skydda sig även om man upprättar avtal etc. I detta fall så ligger arrangören redan hos kronofogden så vi kommer inte kunna driva in några pengar då inga tillgångar finns. Man står ganska så rättslös och det är något jag surt tar med mig. Det är tyvärr ganska lätt att blåsa folk och komma undan med det. Arrangören skiter ju i vilket men mitt band och övriga artister som var bokade för tio datum står utan gig och inkomst på dessa datum och några hade även tackat nej till andra uppdrag för att göra detta.

Vilka tre tips vill du ge vidare till en artist eller band som bokar sina egna spelningar, vad är viktig att tänka på?

  1. Ta alla gig du kan för det kan alltid leda vidare till nåt.
  2. Det är alltid bra att ha avtal. Räcker med en mailkonversation. Ha dock i åtanke att det kanske ändå inte räcker om det blir något strul och det är ganska dyrt att gå vidare med ett ärende till domstol etc och det tar tid.
  3. Följ din magkänsla. Det borde jag ha gjort. Det luktade strul redan från första början, men jag förlitade mig på att det var massa större artister med stora bolag bakom. Jag borde kollat upp arrangören hos tillexempel kronofogden innan.

Vindstyrka12 är en del av Evelyn Göteborgs verksamhet och du kan följa musiken och nya äventyr vidare här.

August 16, 2018 - No Comments!

Yoga i en stormvind

Scennerver inför konsertens start eller en paus i låtskrivandet? Att behålla närvaro inför uppgiften vi står inför är en konst i sig. En arbetsdag för en egenföretagare är ofta komplex. Kl 19 skall vi stå på scenen inför en hel massa nya människor vi inte känner. Men innan dess skall barn lämnas på förskolan. Fakturor skall skickas, planering av nya låtar som skall skrivas, promotors skall återkopplas, kvällens mellansnack skall skrivas... och så vidare. En musikskapares dag innehåller många olika typer av moment som kräver olika närvaro i kroppen för att genomföra uppdraget. Vad behöver du för verktyg för att växla mellan konstnärligt arbete och mer administrativa uppgifter på en dag?

När vi lägger örat mot Evelyn-rälsen så dyker yogan upp som ett viktigt verktyg för återhämtning eller närvaro. Ett bra tips som vi gärna delar vidare till fler! Den här 25 minuters videon är enkel och smidig att ta fram när närvaron och energin behöver återställas eller byggas upp. Den enda du behöver är internet, en mobil-skärm och en liten stund för dig själv. Namaste.

August 7, 2018 - No Comments!

Tips: Hur undviker du att inte tappa grundkänslan i låten?

Göteborgs popdrottning, artisten och producenten Ida "Girl" Redig gästar musikproddpodden. Ett samtal som innehåller många tänkvärda reflektioner om genialiska pluggar, artistskap, självförtroende, att Logic är barnsligt enkelt, målplanering och att inte tappa den där grundkänslan i låten när öronen börjar bli trötta. Idas driv är påtaglig genom hela avsnittet, idéer och tips flyger ut som självklarheter i samtalet. Det är just den känslan av enkelhet som fastnar och som är så befriande att ta del av. Inspirerande är ordet!

Lyssna på avsnittet här.

Fördjupning: listan på tekniken som nämns i avsnittet hittar du här.

Kolla in Girl's producentuppdrag här.

July 11, 2018 - No Comments!

Spara ut hårtet och skaffa dig ett band

Det här är en berättelse om att driva en orkester eller band tillsammans! Skapa musik, kompromissa, gemensamhet, sätta upp mål och ta sig dit. Utforska världen, bredda ditt kontaktnät och inspireras av olika kulturer och människor. Och hur det kan vara den bästa utbildningen du någon sin kan få.

Enjoy!