February 25, 2021 - Comments Off on Spaning: Har knapparna blivit fler?

Spaning: Har knapparna blivit fler?

I krisens spår har knapparna blivit fler. Knapparna om att ge en gåva till välgörenhet eller till artisterna själva. Många kulturutövare går på knäna och det är många akter inom Evelyn som vittnar om att det är svårt att betala hyran trots ”sjukt många streams”. Vi kikade vidare på stöd och alternativa betalningsmodeller.

Spotify började nyligen med knappen ”ge en gåva” och de är tydliga med att 100% av intäkterna går till den eller det du vill stötta. Den här knappen har många artister nu nyttjat till att fans kan stötta deras musik, genom att ge en gåva till dem. Knappen kan självklart pekas mot välgörenhetsorganisationer också, som det nog var tänkt från början. Flera svenska kommersiella artister har text pekat knappen till att stötta t. ex. Musikerförbundets krisfond.

Fansen vill stötta
Knappen blev så tydlig, att fans vill stötta banden och artisterna de älskar. Särskilt i denna svåra tid av pandemi. De vill att strömningar av musik skall innebära pengar till dem. Så att de överlever och skapar mer musik! Crowdfunding är inget nytt men att de letar sig in på Spotify är en nyhet.

En akt inom Evelyn som satsat på och haft stora framgångar med crowdfunding är Hanna Ögren, sångerska, låtskrivare och kulturentreprenör. Förutom workshops i crowdfunding delar nu även Hanna med sig av sina erfarenheter och kunskaper i ett öppet nätverk för musiker. Syftet är att fler kan lära av modellen och att det kan bli en viktig inkomstkälla för dig. Gå med i Facebook-gruppen här.

En annan tjänst som seglat upp starkt är Patreon där fans kan ”prenumerera” på ett artistskap för att hen skall ha förutsättningarna att skapa nytt! Rap-drottningen M.I.A säger “I like the idea of Patreon because it’s really simple and it’s about bringing things back to artists making art.”

Har du andra tips på initativ och alternativa lösningar som funkar för dig? Dela gärna dina tankar med oss på Evelyns Insta och Facebook.

January 26, 2021 - Comments Off on Intervju: Lisa Wanloo

Intervju: Lisa Wanloo

Lisa Wanloo, fotograf Jenniann Johannesson

Hos Evelyn Göteborg hittar vi aktsamarbetet med artist och låtskrivare Lisa Wanloo. Ständigt aktuell och nyfiken på berättelserna djupt inne i våra kroppars slutna rum. Vi dyker in i processen bakom senaste släppet, pratar inspiration och vikten av tid och reflektion i skapandet. Och såklart en drös tips!

Vem är Lisa Wanloo och vilken musik skapar du?
Hmm, svårt att säga.. Det jag åtminstone vet om mig själv nuförtiden mer är att jag alltid varit en person som funderat, grubblat och känt efter mycket. Jag har alltid varit intresserad av djupet i människor och mig själv. Så utifrån det tror jag att jag verkligen behöver få utlopp för allt det där eftersom det känns onaturligt för mig att inte uttrycka mig på nåt sätt, och det blev musik och särskilt sången, texter kämpar jag med.. Min musik är och kommer förmodligen alltid vara ganska naken och ärlig eftersom att något annat känns konstigt. Så jag skulle nog säga att jag är en grubblande person som gör musik som speglar mina olika känslor och tankar. Jag tror mitt sound kan pendla pga det. Rent konkret så skulle jag nog säga att jag dras en del till det som är mörkare.

Nyligen släppte du singeln ”Darker / Hear” – berätta om skrivprocessen?
Darker skrev jag på Hönö hos min mamma på en skruttig gitarr som knappt gick att stämma, jag var sjukt ledsen då. Det jag ville få ur mig var att jag hade svårt att handskas med känslan av att bli lämnad eller sårad av människor man tycker väldigt mycket om, och att det kan göra att man nästan blir rädd för att bli lycklig för känslan av tomhet är också närvarande. Jag behövde sätta ord på det. Hear skrev jag hemma på soffan på min gitarr, då testade jag en ny pedal som lät nice så när jag tog vissa toner så lät det rätt gött tyckte jag själv, så jag tänkte att det får bli så. Jag kan ha väldigt mycket ångest kring att skapa så Hear är lite en förklaring till mig själv att man gör så bra man kan med det man har så får det helt enkelt vara så, det var ganska befriande.

Vilken utrustning/instrument/musikprogram återkommer du ofta till i ditt skapande? Vad kan du inte vara utan osv…?
Jag återkommer ofta till gitarren men är mitt uppe i att försöka lära mig program och försöker leta lite ljud genom pedaler och annat, jag är rätt ny i det tekniska men skulle nog säga att jag inte vill vara utan distpedal än så länge. Jag har testat att ha med trummis på mina låtar live och det var helt nytt för mig. Det känns jätte kul! Så det kommer nog ge lite mer i utvecklandet tänker jag.

Se Lisa Wanloo framföra och berätta om låten "Darker" live i Story of the song

Vad har coronakrisen inneburit för ditt skapande?
Framförallt har det inneburit att man inte kan spela så mycket live, och att det blir mer livesessions och sådär, så ibland spelar man bara för typ 2-3 pers med kamera och sådär och det tyckte jag var rätt jobbigt i början och visste inte riktigt hur jag skulle handskas med, det blev så konstigt att gå in i känslan. Det blir ju också lugnare så man kan lägga lite tid på att lära sig annat men jag kan tycka att man saknar livemusiken för egen inspirationen också. Det ger mer än vad jag i alla fall har fattat innan.

Vad är på gång framåt för dig?
Jag kämpar på med ett kommande album! Men allt tar alltid längre tid än vad man tänkt och jag kan nog känna att jag är mitt uppe i nåt slags letande i vad jag vill göra och hur jag vill att det ska låta. Vi har lite spelningar också framöver vilket jag inte trodde så det är kul! Men fokus ligger ändå på ett album.

Vilka tre tips skulle du vilja dela med dig av till de som känner sig parkerade i sitt skapande?
Först och främst att inte anklaga sig själv för det eller försöka pressa fram för mycket. Utan försöka ta en paus. Ibland kan man ju bli lite väl frustrerad och mer hysterisk när allt bara låter fel och man är totalt oinspirerad men försöka låta det vara lite och göra annat som kan ha med musiken att göra. Jag har gjort så att jag börjar läsa sånt som intresserar mig mer i de lägena, kollar intervjuer med folk som pratar om kreativitet, kollar film och försöker prata med andra hur dem upplever sin egen process i skapande, det har varit lärorikt för mig och det är också intressant, försöka leta ny musik är ju också en väldigt bra grej eller testa ett nytt instrument. Men framförallt att inte börja tycka att man är sämst i världen bara för det, vilket jag märkt att jag själv och många andra känner när man fastnar.

Lyssna på Lisa Wanloo på Spotify och följ på Instagram
Kolla in fler fina foton av fotografen Jenniann Johannesson Instagram

December 18, 2020 - No Comments!

Musikaldax!

Titta på musikalen "Vägar som möts" på YouTube

Wow! Ett fantastiskt fint samarbete mellan Valdemarsro gymnasium och projektet Låt med mig resulterade i denna underbara musikal. Eleverna i musikalgruppen har varit med och skapat denna musikal och nu är det äntligen dags för er att få se den. Eleverna kommer ni att få se som animerade 8-bitars karaktärer. Musiken går i samma anda. Evelyn Malmö har varit stöd i musikproduktionen!

Låt med mig är ett treårigt Arvsfondsprojekt där Kulturens är projektägare. Projektets syfte är att ge ungdomar med kognitiva funktionsskillnader tillfälle att uttrycka sig och utvecklas genom musikskapande.

October 26, 2020 - Comments Off on Intervju: J. Pxblo

Intervju: J. Pxblo

Hos Evelyn Västerås hittar vi samarbetet med JuanPablo Schroder aka J. Pxblo. I samtalet nedan får vi en inblick i nya videon om maktkampens dragkamp. En videokonst med finess och humor som sitt främsta vapen.

Vem är J. Pxblo och och vilken musik skapar du?
Jag är en grabb från Colombia som drömmer om att starta en engelsk våg inom den svenska musikindustrin. Och det är också därför mina låtar är enbart på engelska! Jag bor i Västerås just nu men har planer på att flytta till Stockholm inom det kommande året och ge detta mitt bästa!

Nyligen släppte du/ni musikvideon till låten ”Heey!” – berätta om processen – Hur skapade ni musikvideon?
Yess, jag och XDiomari är nära vänner och detta är bland våra första projekt tillsammans (men absolut inte den sista).

Medan vi spelade in låten så la både XDiomari och Victor Fariña (verksamhetsutvecklare Evelyn Västerås, reds. anm.) märke till min adlib där jag säger "pew pew" och då sa dem att det hade vart coolt att filma videon i en Laserdome-lokal. Jag höll med och kontaktade lokalen dagen efter. Manuset var simpelt, vi ville göra den med en story men ändå så att den är rolig att kolla på och därför fick vi idéen att vara "ovänner" i videon. När vi väl hade manus så skrev jag till David, som gör sjuka videos och därifrån så planerade vi vidare.

Se videon J. Pxblo featuring XDiomari framför låten Heey!

Videon känns ganska rå men ändå med glimten i ögat, är det meningen? Vad handlar låten/videon om?
Kortfattat så är det jag och mitt gäng mot XDiomari och hans gäng där vi ska gå genom en slags trekamp som börjar med dragkamp, sedan ett Uno-spel och sist inne på Laserdome. Vi ville inte få det och se ut som andra videos med bara en massa pengar, tjejer och droger för vi tycker sånt är väldigt basic nuförtiden. Vi vill bara göra nya grejer och inte härma någon annan.


Vilken resurser/utrustning hade ni i skapandet av videon?
David som filmade jobbar i ett företag som har med filmning och liknande så han har en massa kamera- och ljusutrustning som gjorde allt så mycket bättre.

Stillbild från videon på scenen "dragkampen". Videoproduktion av Watermark Media Lab

Vad betyder samarbetet med Evelyn för dig/er?
Samarbetet jag har med Evelyn gör mig mycket och jag tror inte att jag hade kunnat skapa någon låt alls om inte Victor hade hjälpt mig med studion, beats, tips osv. Jag ser Victor lite som en mentor som alltid får mig att testa nytt.

Stillbild från videon och scenen "UNO-spelet". Videoproduktion av Watermark Media Lab

Vad är på gång framåt?
Jag har faktiskt två till osläppta och färdigställda låtar som också kommer komma med musikvideo. En utav dem är No Reply (ute nu!) och är nog bland mina bästa låtar hittills! Ska också försöka uppträda på Cityfestivalen Mimerscenen i Västerås ännu en gång och försöka få så många lyssnare som möjligt!

Vilka tre tips skulle du vilja skicka med till de artister/personer som tänker att det är sjukt svårt och dyrt att skapa en video?

Mina tre tips skulle nog vara att:

  1. Kontakta folk och försöka ha ett möte med dem så att ni båda har samma vision, då brukar det bli enkelt med videon.
  2. Kolla runt bland vänner om någon har en bra kamera man kan filma med, många utav mina videos är gjorda med mycket hjälp från vänner.
  3. Känner du att det är för svårt och dyrt med musikvideo så går det alltid att hitta tips-videos på YouTube på hur man kan göra det på egenhand eller liknande. Och våga testa nya grejer hela tiden!!!

Följ och peppa!
Producent och musikproduktion: Victor Fariña
Videoproduktion: Watermark Media Lab
Regisserad av J. Pxblo, XDiomari och David Sturesson
Video presenterad i samarbete med Connexion Rap West
Instagram: @j.pxbloo @xdiomari @__victorfarina__ @daviidsturesson @watermarkmedialab @connexionrapwest

August 13, 2020 - Comments Off on Intervju: Lucie

Intervju: Lucie

Fotograf Mathe Veian

Hos Evelyn Malmö hittar vi samarbetet med akten Lucie! Lucie är en tjeckisk-finsk låtskrivare, sångare och musiker som hittat sitt kreativa hem i Malmö.

Vem är Lucie och vilken musik skapar du?
Jag är låtskrivare, sångerska och pianist. Jag kommer från Tjeckien men har bott i Finland hela mitt vuxna liv. Nu är jag bosatt i Malmö sedan 2016 och jag är så himla glad att jag flyttade hit. Det har inspirerat mig att skapa så mycket musik. Min senaste singel Hands on me, handlar precis om hur det kändes att flytta till Malmö. 

Mitt första år här var tufft och denna låt beskriver hur jag letade efter nya 'connections' och kände mig ensam ibland. Jag har spelat in och mixat låten själv, vilket jag är stolt över. Jon Rinneby har mastrat den och gett mig rådgivning när jag mixade. Om jag inte hade gått med i Evelyn vet jag inte om jag hade släppt låten, medlemskapet har hjälpt mig! 

"Det är en ösig och feel-good-låt som jag hoppas många kan relatera till."

Vad är på gång i ditt låtskrivande/musikskapande just nu? Och om du blickar framåt?
Jag ska spela in en skiva i sommar. Min musik är organisk och progressiv pop. Jag blandar akustiska element med syntar och rock'n'roll-ös med emotionella melodier. 

Förutom egen musik skriver jag också mycket Kpop. Det hittade jag här i Sverige och jag passar perfekt för det. Hoppas jag sätter någon låt snart 🙂

Finns det något särskilt i din låtskrivarprocess som du ofta återkommer till? Plats, utrustning, teman, eller annat? 
Jag älskar att skriva texter som inte handlar om romantisk kärlek. Jag tycker det är viktigt att ta upp massa konstiga ämnen.

Bild från albuminspelning i Singalverket Studio

Har den speciella tid vi lever i just nu med coronapandemi påverkat ditt arbere på något vis? Hur i så fall?
Jag har blivit av med tre spelningar så det är tråkigt men den här tiden har sina positiva sidor också. T.ex. jag skriver mer. Folk har mer tid och är pepp på samarbete. Det funkar bra online. Jag hoppas på att göra ett live-gig online snart.

Vilka tre tips/erfarenheter skulle du vilja skicka med till den som sitter fast i sitt låtskrivande? 
Våga leka loss, skoja till det, "gör fel". Det blir mycket bra av det!


Följ och kolla in mer om Lucie här:
Hemsida, Facebook och Instagram

Lyssna på singeln 'Hands on me' på Spotify

May 5, 2020 - Comments Off on Intervju: Maydar

Intervju: Maydar

Klipp från videon Rinse & Repeat

Hos Evelyn Stockholm hittar vi samarbetet med artist och musikskapare Maydar! Aktuell med video och en hel del ny musik i vår. Det går knappt att sluta dansa men vi pausade låten "Rinse & Repeat för en stund och kollade av med Maydar, hur skrev du låten?

Vem är Maydar och vilken musik skapar du?
Maydar är jag! En artist, låtskrivare, producent och DJ som oftast skriver låtar om relationer, hämnd och destruktiva mönster.

Nyligen släppte du singeln + tillhörande video till låten ”Rinse & Repeat” – berätta om processen – Hur skrev du låten? 
Jag skrev faktiskt första versen & pren på tunnelbanan här i Stockholm, fick bara texten och idéen till mig helt plötsligt på en resa från Mariatorget till Sätra. Sen skrev jag klart den när jag va piss-sjuk under en session i London med producenten Measure For Measure. Helt ärligt var jag verkligen trött på mitt egna beteende under den tiden så hade väldigt mycket tankar i kroppen, så låten skrev i princip sig själv. Sen lade MFM sjukt mycket inspirerande ljud och ackord i låten som jag verkligen resonerade med, så det hjälpte ju! 

Hur förstärker det visuella språket i videon låtens tema/budskap/berättelse? Berätta gärna om idéerna bakom videon och hur du genomförde dem 🙂 
Allt jag ville är att videon skulle vara jävligt EXTRA, typ som en LCD-psykos i pop format, eftersom att det är så jag känner att livet känns ibland och framför allt kände jag så när jag skrev den här låten. Sen har jag och Lucas Cuesta Pena (ska tilläggas att han verkligen gjorde videon medan jag kom med feedback och idéer) jobbat fram temat med blommorna och färgerna allt eftersom. Blommorna står för att de liksom vissnar och dör om vartannat, liksom en själv. 

Vilken utrustning/instrument/musikprogram/ljud återkommer du ofta till i skapandet av din musik? 
Utöver min röst, som är mitt viktigaste instrument, så använder jag typ alltid Addictive Keys, Decapitator från Soundtoys och en preset i Logic som heter Trap Bass. Sen brukar jag ofta lägga in en egen inspelad sampling av en rulltrappa när jag börjar ett nytt projekt för den ger mig vibe 🙂 

Om man känner sig isolerad och rastlös tycker jag man ska ta den här tiden att lära sig en ny synth/ett nytt program eller kanske nörda in sig i ett nytt instrument. 

Har coronavåren påverkat ditt arbete på något vis? Hur i så fall? Har du några tips till den som känner sig ”isolerad” i sitt kreativa skapande just nu?
Jag skulle åkt och skrivit låtar/haft möten i LA och Mexico under hela april, så det sög ju att det blev inställt. Sen har jag inga DJ-gigs längre. Men helt ärligt så känner jag mig fett skonad om man tänker på läget just nu. Om man känner sig isolerad och rastlös tycker jag man ska ta den här tiden att lära sig en ny synth/ett nytt program eller kanske nörda in sig i ett nytt instrument. 

Vad är på gång framåt för dig? 
Jag släpper min nästa singel, FDRDT, den 29e april vilket ska bli skoj. Utöver det försöker jag bara ta en dag i taget och inte stressa upp mig för vad som händer i världen just nu. 


Mer Maydar hittar du här:
Instagram.com/maydarmusic
Facebook.com/maydarmusic
Maydar på Spotify

March 19, 2020 - No Comments!

Tips: Kultur och virus

Foto av Daria Shevtsova

Kulturen flyttar ut på nätet, och musiken är inget undantag. När vi inte kan, och heller inte borde, uppsöka offentliga platser med större folksamlingar är det avgörande att vi hittar andra sätt att mötas och skapa musik på.

Kulturbranschen drabbas hårt men som tur är finns det alternativ till hur vi kan skapa och uppleva kultur på. Digitala plattformar blir än mer avgörande en tid framåt för samarbete, förändring och skapande. Nedan tipsar vi om tre bra digitala initiativ på internet för att stötta skapandet och kulturen framåt i en tid då hemmaplan skall fylla många syften. Keep up the good!

Bring it home – streama dina konserter
Med det nya initiativet Bring it Home 2020 ska artister som fått sina konserter inställda på grund av coronaviruset kunna direktsända livemusik till sina fans och ta betalt för dem. Alla som ser de direktsända spelningarna uppmuntras till att swisha eller sätta in pengar på ett konto som sätts upp för detta ändamål.

Mer info om Bring it Home
Se även Corona Concerts

2) Videosamtal – Håll kontakten med ditt team, bandet
och din Evelyncoach
Fortsätt skapandet i digitala rum. Få feedback på dina låtar, skicka ljudfiler och skriv ny musik tillsammans. Det kommer såklart inte i närheten av det fysiska mötet men det är absolut ett alternativ till att hålla skapandet och din processen igång! Det kan vara via videosamtal på din smarta telefon eller tjänster som Google Meet (ett enkelt program som inte kräver någon plug-in, licens eller programvara, Skype, Zoom med flera!

3) Köp och sälj musik
Det dyker upp många olika idéer och initativ för att klara sin vardag som kulturarbetare i kölvattnet av coronaviruset. För de som kan är det toppen att stötta dina favoritartister och vänner så de överlever då livescenen i princip försvunnit på en vecka. Uppmana att streama musiken och konserter, är du artist/band sälj av äldre skivor och merch som blivit liggande och sälj curratade playlists. Många filmskapare köper låtar till reklamfilm och det finns plattformar/bibliotek där du kan sälja låtar för detta endamål så som Envato Music men du kan såklart ta kontakt med filmskapare och reklambyråer direkt.

Och, inte minst – ta hand om dig!

March 8, 2020 - No Comments!

Intervju: Sara Idani

Hos Evelyn Umeå hittar vi samarbetet med musikskapare Sara Idani. Sångare, låtskrivare och producent med rötter i Västerbotten, Sverige och Khuzestan, Iran. Aktuell med videon "My Choice" som har sin urpremiär på internationella kvinnodagen den 8 mars.

Vem är artisten Sara Idani och vilken musik skapar du? 
Jag är en artist, låtskrivare och producent som gör Max Martin-inspirerad popmusik med en stark dos av 80-tal och tvärflöjt. Textmässigt fokuserar musiken ofta på ämnen som nördighet och mänskliga rättigheter.

Du är aktuell med en video till låten My Choice som släpps den 8 mars! Berätta om videoprocessen, hur gick du till väga och vad vill du berätta?
Tanken på att göra en musikvideo till låten hade jag haft länge men den avgörande inspirationen kom när jag medverkade som statist i musikvideon till ”Silent” av artisten ToCarryAnn (som även är en akt hos Evelyn Umeå). Det fick mig att inse att det inte behöver vara så svårt att få ihop en musikvideo om en bara gör en bra planering och vågar ta steget.

Så jag kom på ett koncept kring musikvideon, att jobba med att filma kvinnor med olika bakgrund som skulle mima till låten för att skapa en "vittnesmålskänsla", som finns i dokumentärfilmer. Sedan började jag höra av mig till bekanta och fick tillslut med mig sju stycken kvinnor till att medverka i videon. Armita Ghazinezam, Beatrice Emilsson, Elvira Lindberg, Moa-Stina Lindström, Farah Roukachi, Petra Svanström och Hanna Ögren.

Jag funderade ett tag på att vara med i den själv men bestämde mig tillslut för att inte vara det, jag ville att fokuset skulle ligga på kvinnorna och låtens budskap och inte på mig som person. Själva inspelningen skedde under slutet av sommaren i Evelyns lokaler i Umeå och jag använde en vanlig  videokamera och den utrustning som fanns på plats för att spela in. Sedan klippte jag ihop videon under hösten. Det blev en stark DIY-känsla i videon men det är också en del av poängen. Mitt fokus låg på att ha kul och sätta mig in i processen.

Vilka är dina tre bästa erfarenheter/tips från arbetet med videon?
Oh, det är svårt att bara välja tre för jag lärde mig så mycket av hela processen. Jag lärde mig att klippa film och strukturera en inspelning och regissera, fick större insikt i hur det fungerar att göra film och en massa annat. Men de viktigaste erfarenheterna som också fungerar som tips jag vill dela är nog att allt handlar om att våga ta steget, våga kasta sig ut och pröva, det behöver inte bli perfekt utan det viktigaste är att du vet vad du vill och vågar jobba mot det. Sen var det också fint att upptäcka att det finns så mycket fina människor som vill hjälpa till, jag fick ett sånt fint gensvar från de medverkande, från Evelyn och från alla som sett förhandsvisningen. Så det är också ett tips, att våga fråga om hjälp, att hitta personer som kan hjälpa en och peppa en på vägen. Det ger så mycket.

Se videon här: https://youtu.be/pevevAtNHLU

Mer om Sara Idani:
Hemsida: www.saraidanimusic.com
Facebook: www.facebook.com/saraidanimusic
Instagram: www.instagram.com/saraidanimusic
Spotify: http://tiny.cc/ffyxkz

January 17, 2020 - Comments Off on Tips: forma målen

Tips: forma målen

De första dagarna på ett nytt år och ett nytt decennium har rullat igång för oss på Evelyn men också för dig som är musikskapare. Vi tänkte så här inledningsvis på året att vi skulle tipsa dig om några vettiga och bra planeringsverktyg. Musiker, aktivist och poeten Emil Jensen har klokt sagt "om du inte står för något, faller du för allt" (även titeln på hans bok). Det går såklart att applicera på mycket mer i livet men inom målplanering så är en viktig metod just att visualisera det du vill skall bli sant, forma målen, sanningar och drömmar på pränt. Verktygen för målplanering behöver inte vara avancerade, här listar vi några välbeprövade:

  1. Papper och penna! Rita mindmaps, ringa in actions och dra en tidsaxel. Gå tillbaka till din plan regelbundet och plocka ut det som är prio. Stryk det som är klart med en peppig färg!
  2. Programmet "Things" finns både som app till dator och mobil. De har ett enkelt gränsnitt som bygger på checklistor. Olika vyer och projektmappar hjälper till att organisera dina uppgifter! Kostar en liten slant, men en väl investerad sådan.
  3. Programmet "Trello" är ett populärt planeringsverktyg som är online-baserat där fokus är att skapa struktur med listor. Listorna kan bestå av en samling idéer, en grupp uppgifter eller en etapp i ett projekt. Det går enkelt att arbeta i grupp, perfekt om du är ett band eller team som arbetar kring ett mål eller projekt. Gratisversion finns.
Vy från Trello

Ta med din nya plan i ditt nya planeringsverktyg till din nästa coachning! På våra Evelyn-orter så arbetar du och våra andra akter som deltar i vår verksamhet nära en Evelyncoach, som hjälper dig att följa upp och vägleda dig i din plan framåt.

Lycka till! Hoppas det nya året innehåller många nya spännande planer för dig!

December 16, 2019 - Comments Off on Intervju: Petra Juteräng

Intervju: Petra Juteräng

Hos Evelyn Malmö hittar vi samarbetet med musikskaparen Petra Juteräng aktuell med nya video. Vi följer med bakom kameran till en videoinspelning där musiken och dansen möts och bär fram modiga budskap.

Vem är Petra Juteräng och vilken musik skapar du?
(Jag har en härlig pitch som lyder): Som en färgsprakande solros och med ärligheten hos en labrador sjunger och dansar Petra Juteräng i ett rytmiskt och lekfullt känsloregn av pop, folk och rock.

Nyligen släppte du musikvideon till låten "Tiger utan ränder". Hur skapades videon? Hur har du arbetat med videon på något särskilt sett eller firat sedan den blev klar?
Det är första gången jag är projektledare för en musikvideo och jag hade hjälp av många personer.  Regissören Maja Ehrnborg och jag brainstormade händelseförlopp och lade upp en idéaboard för när i låten olika scener skulle spelas och vilken vinkel kameran skulle befinna sig.  Jag spanade runt på platser där man kunde spela in i Malmö och lade upp inspelningsschema över två dagar som skulle främst skulle stämma överens med målning och statister. Innan inspelningen testade jag och Hanna Borats, att måla mig med kroppsfärg för att se vilka färger jag skulle målas med. 

Scen ur videon

Inspelningsteamet bestod av en kameraman, en scripta, en regissör, två skådespelare, fem skådespelare, en kroppsmålare och en allt i allo, som försedde mig med varma plagg mellan inspelningarna. På första inspelningsdagen hade vi extremt tur med dagsljuset men mindre tur med värmen. Det var tre grader varmt och jag skulle endast bära shorts och eventuellt tubtopp. Vi behövde införskaffa ullstrumpor till mig eftersom det var så kallt. Kylan vårt största fördröjningsmoment, förutom kroppsmålningen som tog ungefär fyra timmar längre än jag hade planerat – det tar lång tid att måla en hel kropp!! Utöver det var det mycket förbipasserande folk, cyklar och bilar, vilket fördröjde tagningarna. Redan efter att ha spelat in med tre olika bakrgrundsväggar, behövde vi värma oss inne på ett café. Mot slutet av inspelningsdagen tvingades vi ta paus eftersom mina läppar höll på att bli blåfrusna och jag gick och värmde mig på en bar. Helt målad i ansiktet och med flera jackor och filtar på mig fick jag en gratis kaffe av personalen. Jag vill tro att detta berodde mer på omsorg om mig på grund av kylan än att de senaste scenerna som spelades in snett utanför deras fönster var jag toppless vänt mot väggen på andra sidan gatan. 

Under båda inspelningsdagarna valde fotograf och klippare Filip Vester att använda en kamera och en drönare att arbeta med och vi diskuterade på plats våra önskemål för inspelningen, han kom med egna förslag och vi kom fram till bästa lösningen tillsammans. Sången spelades upp genom en högtalare och då kunde jag sjunga till låten och även dansarna dansa till. Andra inspelningsdagen var vi på samma ställe inomhus, vilket underlättade väsentligt, där dansarna målades och filmades. Eftersom vi inte haft möjlighet att testa ljuset innan inspelningsdagen, eftersom salen var bokad på musikhögskolan i Malmö, tog detta mycket längre tid än jag tänkt. Men genom att pröva oss fram fick vi till slut tillräckligt med material för att skapa videon.

Se hela videon "Tiger utan ränder" här

Några veckor efter gjorde Filip, Maja och jag urval av vilka filmklipp vi ville arbeta vidare med och började med de delar som tog minst tid att klippa till. Klippning är den del i processen är den som tar längst tid och kräver mycket precision. Efter mycket om och men hade vi en förhandsvisning för andra studenter på musikhögskolan för att se reaktioner och om det fanns något annat vi behövde ändra på. Vi tog till oss den konstruktiva kritiken övervägde vad vi ville göra annorlunda och ändrade det.

Genom hela processen har min Evelyn-coach Jon Rinneby funnits som bollplank, stöttning och gett mig vägledning. Med hjälp av honom kunde jag sätta upp rimliga mål och få en push i rätt riktning. Denna process har varit som att leva i en dröm. Det var helt fantastisk, rolig, kallt, varmt, lärorik och frustrerande – som en kreativ process ska vara. 

Videosläppet och EPn firades genom "a small get together" med några av mina nära vänner. Hallondrinkar, kladdkaka som smakade kola, te, spispopcorn, chips och gelantinfritt godis: Allt veganskt ofcourse! 

Dansscen från video

Videon innehåller flera dansscener, vad betyder dansen i ditt (musik)skapande? Har du koreograferat dansen själv eller tagit hjälp?
Egentligen är detta första gången jag kopplar ihop dans med mitt musikskapande. Innan har jag inte varit så intresserad av dans på det sättet, men under senaste året har jag lärt känna fler som uttrycker sig med musik ihop med dans och det gjorde mig inspirerad. Otthilia Sjöberg gjorde koreografin och hennes dans utökar känslan som jag vill ska framgå i videon. 

Vad är på gång framåt för dig?
Just nu jobbar jag på en ny singel, där tanken också är att släppa den i form av en video. Samtidigt som jag skriver nya låtar som jag vill ska resultera i antingen en ny ep eller släppas som singlar på Spotify. 

Om du skulle skicka med tre värdefulla tips från din process till en Evelynakt som är sugen på att spela in en video, vad skulle det vara? 

  1. Var noga i förberedelserna: skriv ett detaljerat manus markera tydligt när i låten kameran ska vara och hur.
  2. Planera ett noggrant filmningsschema och addera ca dubbelt så mycket tid som man tror det ska att spela in. Var noga med mat och om det är kallt är det viktigt att ha filtar och jackor som man kan värma sig med mellan tagningarna. 
  3. Filma alltid hellre mer än mindre så att det finns gott om material att välja mellan. Då slipper man förhoppningsvis en/flera inspelningsdagar. Vissa tankar som vi trodde skulle funka behövdes ersättas med annat material som vi hade och därför räckte det med den inspelning vi gjorde. Lita på processen, de bästa scenerna blir ofta inte de man tänkt sig.

Lyssna, se och ta del av mer skapande med Petra Juteräng

Följ Petra på Facebook och Instagram

Videon till låten "Tiger utan ränder" hittar du här.

Lyssna på hela EPn "Tiger utan ränder" på Spotify.

Petra Juteräng är med i Evelyn mixtape #2 som är en del av decemberkampanjen Highlights 2019, där vi mixar musik med ett urval akter som deltar i vår verksamhet, mer info om kampanjen här.