March 8, 2020 - No Comments!

Intervju: Sara Idani

Hos Evelyn Umeå hittar vi samarbetet med musikskapare Sara Idani. Sångare, låtskrivare och producent med rötter i Västerbotten, Sverige och Khuzestan, Iran. Aktuell med videon "My Choice" som har sin urpremiär på internationella kvinnodagen den 8 mars.

Vem är artisten Sara Idani och vilken musik skapar du? 
Jag är en artist, låtskrivare och producent som gör Max Martin-inspirerad popmusik med en stark dos av 80-tal och tvärflöjt. Textmässigt fokuserar musiken ofta på ämnen som nördighet och mänskliga rättigheter.

Du är aktuell med en video till låten My Choice som släpps den 8 mars! Berätta om videoprocessen, hur gick du till väga och vad vill du berätta?
Tanken på att göra en musikvideo till låten hade jag haft länge men den avgörande inspirationen kom när jag medverkade som statist i musikvideon till ”Silent” av artisten ToCarryAnn (som även är en akt hos Evelyn Umeå). Det fick mig att inse att det inte behöver vara så svårt att få ihop en musikvideo om en bara gör en bra planering och vågar ta steget.

Så jag kom på ett koncept kring musikvideon, att jobba med att filma kvinnor med olika bakgrund som skulle mima till låten för att skapa en "vittnesmålskänsla", som finns i dokumentärfilmer. Sedan började jag höra av mig till bekanta och fick tillslut med mig sju stycken kvinnor till att medverka i videon. Armita Ghazinezam, Beatrice Emilsson, Elvira Lindberg, Moa-Stina Lindström, Farah Roukachi, Petra Svanström och Hanna Ögren.

Jag funderade ett tag på att vara med i den själv men bestämde mig tillslut för att inte vara det, jag ville att fokuset skulle ligga på kvinnorna och låtens budskap och inte på mig som person. Själva inspelningen skedde under slutet av sommaren i Evelyns lokaler i Umeå och jag använde en vanlig  videokamera och den utrustning som fanns på plats för att spela in. Sedan klippte jag ihop videon under hösten. Det blev en stark DIY-känsla i videon men det är också en del av poängen. Mitt fokus låg på att ha kul och sätta mig in i processen.

Vilka är dina tre bästa erfarenheter/tips från arbetet med videon?
Oh, det är svårt att bara välja tre för jag lärde mig så mycket av hela processen. Jag lärde mig att klippa film och strukturera en inspelning och regissera, fick större insikt i hur det fungerar att göra film och en massa annat. Men de viktigaste erfarenheterna som också fungerar som tips jag vill dela är nog att allt handlar om att våga ta steget, våga kasta sig ut och pröva, det behöver inte bli perfekt utan det viktigaste är att du vet vad du vill och vågar jobba mot det. Sen var det också fint att upptäcka att det finns så mycket fina människor som vill hjälpa till, jag fick ett sånt fint gensvar från de medverkande, från Evelyn och från alla som sett förhandsvisningen. Så det är också ett tips, att våga fråga om hjälp, att hitta personer som kan hjälpa en och peppa en på vägen. Det ger så mycket.

Se videon här: https://youtu.be/pevevAtNHLU

Mer om Sara Idani:
Hemsida: www.saraidanimusic.com
Facebook: www.facebook.com/saraidanimusic
Instagram: www.instagram.com/saraidanimusic
Spotify: http://tiny.cc/ffyxkz

January 17, 2020 - Comments Off on Tips: forma målen

Tips: forma målen

De första dagarna på ett nytt år och ett nytt decennium har rullat igång för oss på Evelyn men också för dig som är musikskapare. Vi tänkte så här inledningsvis på året att vi skulle tipsa dig om några vettiga och bra planeringsverktyg. Musiker, aktivist och poeten Emil Jensen har klokt sagt "om du inte står för något, faller du för allt" (även titeln på hans bok). Det går såklart att applicera på mycket mer i livet men inom målplanering så är en viktig metod just att visualisera det du vill skall bli sant, forma målen, sanningar och drömmar på pränt. Verktygen för målplanering behöver inte vara avancerade, här listar vi några välbeprövade:

  1. Papper och penna! Rita mindmaps, ringa in actions och dra en tidsaxel. Gå tillbaka till din plan regelbundet och plocka ut det som är prio. Stryk det som är klart med en peppig färg!
  2. Programmet "Things" finns både som app till dator och mobil. De har ett enkelt gränsnitt som bygger på checklistor. Olika vyer och projektmappar hjälper till att organisera dina uppgifter! Kostar en liten slant, men en väl investerad sådan.
  3. Programmet "Trello" är ett populärt planeringsverktyg som är online-baserat där fokus är att skapa struktur med listor. Listorna kan bestå av en samling idéer, en grupp uppgifter eller en etapp i ett projekt. Det går enkelt att arbeta i grupp, perfekt om du är ett band eller team som arbetar kring ett mål eller projekt. Gratisversion finns.
Vy från Trello

Ta med din nya plan i ditt nya planeringsverktyg till din nästa coachning! På våra Evelyn-orter så arbetar du och våra andra akter som deltar i vår verksamhet nära en Evelyncoach, som hjälper dig att följa upp och vägleda dig i din plan framåt.

Lycka till! Hoppas det nya året innehåller många nya spännande planer för dig!

December 16, 2019 - Comments Off on Intervju: Petra Juteräng

Intervju: Petra Juteräng

Hos Evelyn Malmö hittar vi samarbetet med musikskaparen Petra Juteräng aktuell med nya video. Vi följer med bakom kameran till en videoinspelning där musiken och dansen möts och bär fram modiga budskap.

Vem är Petra Juteräng och vilken musik skapar du?
(Jag har en härlig pitch som lyder): Som en färgsprakande solros och med ärligheten hos en labrador sjunger och dansar Petra Juteräng i ett rytmiskt och lekfullt känsloregn av pop, folk och rock.

Nyligen släppte du musikvideon till låten "Tiger utan ränder". Hur skapades videon? Hur har du arbetat med videon på något särskilt sett eller firat sedan den blev klar?
Det är första gången jag är projektledare för en musikvideo och jag hade hjälp av många personer.  Regissören Maja Ehrnborg och jag brainstormade händelseförlopp och lade upp en idéaboard för när i låten olika scener skulle spelas och vilken vinkel kameran skulle befinna sig.  Jag spanade runt på platser där man kunde spela in i Malmö och lade upp inspelningsschema över två dagar som skulle främst skulle stämma överens med målning och statister. Innan inspelningen testade jag och Hanna Borats, att måla mig med kroppsfärg för att se vilka färger jag skulle målas med. 

Scen ur videon

Inspelningsteamet bestod av en kameraman, en scripta, en regissör, två skådespelare, fem skådespelare, en kroppsmålare och en allt i allo, som försedde mig med varma plagg mellan inspelningarna. På första inspelningsdagen hade vi extremt tur med dagsljuset men mindre tur med värmen. Det var tre grader varmt och jag skulle endast bära shorts och eventuellt tubtopp. Vi behövde införskaffa ullstrumpor till mig eftersom det var så kallt. Kylan vårt största fördröjningsmoment, förutom kroppsmålningen som tog ungefär fyra timmar längre än jag hade planerat – det tar lång tid att måla en hel kropp!! Utöver det var det mycket förbipasserande folk, cyklar och bilar, vilket fördröjde tagningarna. Redan efter att ha spelat in med tre olika bakrgrundsväggar, behövde vi värma oss inne på ett café. Mot slutet av inspelningsdagen tvingades vi ta paus eftersom mina läppar höll på att bli blåfrusna och jag gick och värmde mig på en bar. Helt målad i ansiktet och med flera jackor och filtar på mig fick jag en gratis kaffe av personalen. Jag vill tro att detta berodde mer på omsorg om mig på grund av kylan än att de senaste scenerna som spelades in snett utanför deras fönster var jag toppless vänt mot väggen på andra sidan gatan. 

Under båda inspelningsdagarna valde fotograf och klippare Filip Vester att använda en kamera och en drönare att arbeta med och vi diskuterade på plats våra önskemål för inspelningen, han kom med egna förslag och vi kom fram till bästa lösningen tillsammans. Sången spelades upp genom en högtalare och då kunde jag sjunga till låten och även dansarna dansa till. Andra inspelningsdagen var vi på samma ställe inomhus, vilket underlättade väsentligt, där dansarna målades och filmades. Eftersom vi inte haft möjlighet att testa ljuset innan inspelningsdagen, eftersom salen var bokad på musikhögskolan i Malmö, tog detta mycket längre tid än jag tänkt. Men genom att pröva oss fram fick vi till slut tillräckligt med material för att skapa videon.

Se hela videon "Tiger utan ränder" här

Några veckor efter gjorde Filip, Maja och jag urval av vilka filmklipp vi ville arbeta vidare med och började med de delar som tog minst tid att klippa till. Klippning är den del i processen är den som tar längst tid och kräver mycket precision. Efter mycket om och men hade vi en förhandsvisning för andra studenter på musikhögskolan för att se reaktioner och om det fanns något annat vi behövde ändra på. Vi tog till oss den konstruktiva kritiken övervägde vad vi ville göra annorlunda och ändrade det.

Genom hela processen har min Evelyn-coach Jon Rinneby funnits som bollplank, stöttning och gett mig vägledning. Med hjälp av honom kunde jag sätta upp rimliga mål och få en push i rätt riktning. Denna process har varit som att leva i en dröm. Det var helt fantastisk, rolig, kallt, varmt, lärorik och frustrerande – som en kreativ process ska vara. 

Videosläppet och EPn firades genom "a small get together" med några av mina nära vänner. Hallondrinkar, kladdkaka som smakade kola, te, spispopcorn, chips och gelantinfritt godis: Allt veganskt ofcourse! 

Dansscen från video

Videon innehåller flera dansscener, vad betyder dansen i ditt (musik)skapande? Har du koreograferat dansen själv eller tagit hjälp?
Egentligen är detta första gången jag kopplar ihop dans med mitt musikskapande. Innan har jag inte varit så intresserad av dans på det sättet, men under senaste året har jag lärt känna fler som uttrycker sig med musik ihop med dans och det gjorde mig inspirerad. Otthilia Sjöberg gjorde koreografin och hennes dans utökar känslan som jag vill ska framgå i videon. 

Vad är på gång framåt för dig?
Just nu jobbar jag på en ny singel, där tanken också är att släppa den i form av en video. Samtidigt som jag skriver nya låtar som jag vill ska resultera i antingen en ny ep eller släppas som singlar på Spotify. 

Om du skulle skicka med tre värdefulla tips från din process till en Evelynakt som är sugen på att spela in en video, vad skulle det vara? 

  1. Var noga i förberedelserna: skriv ett detaljerat manus markera tydligt när i låten kameran ska vara och hur.
  2. Planera ett noggrant filmningsschema och addera ca dubbelt så mycket tid som man tror det ska att spela in. Var noga med mat och om det är kallt är det viktigt att ha filtar och jackor som man kan värma sig med mellan tagningarna. 
  3. Filma alltid hellre mer än mindre så att det finns gott om material att välja mellan. Då slipper man förhoppningsvis en/flera inspelningsdagar. Vissa tankar som vi trodde skulle funka behövdes ersättas med annat material som vi hade och därför räckte det med den inspelning vi gjorde. Lita på processen, de bästa scenerna blir ofta inte de man tänkt sig.

Lyssna, se och ta del av mer skapande med Petra Juteräng

Följ Petra på Facebook och Instagram

Videon till låten "Tiger utan ränder" hittar du här.

Lyssna på hela EPn "Tiger utan ränder" på Spotify.

Petra Juteräng är med i Evelyn mixtape #2 som är en del av decemberkampanjen Highlights 2019, där vi mixar musik med ett urval akter som deltar i vår verksamhet, mer info om kampanjen här.

October 25, 2019 - Comments Off on Intervju: Sara Tahmirpour

Intervju: Sara Tahmirpour

"Jag när jag är ute hos Eric Vo och deltar i mixprocessen. Eric mixar, jag lägger mig i 😉 "

Följ med Göteborgsbaserade låtskrivaren, producent och artisten Sara Yasmine bakom kulisserna till en skivinspelning. Om att färdas i en kreativprocess sökande efter röda trådar, punkter och rytmer som gör den här världen lite ljusare.

–––––––––– Du är mitt uppe i en inspelningsprocess – berätta om var i processen du befinner dig nu? Vad har varit roligast vs svårast hittills?
Jag befinner mig just nu i ett lite ångestskapande skede av inspelningsprocessen. Den hade nämligen kunnat anses vara klar, och att låtarna hade kunnat mastras, men perfektionisten i mig vill gå in i mixarna igen och göra vissa små förändringar för att det helt enkelt är min uppfattning att det kan göra vissa låtar ”ännu starkare”. Det kan handla om att ändra en rytm i en gitarr eller trummorna exempelvis. 
För att knyta an till följdfrågan anser jag alltså detta vara en av de svårare bitarna av inspelningsprocessen, svåra avvägningar att göra och frågor som inte alltid har självklara svar. När man går tillbaka in i en mix och ska ändra något, vad blir positivt och utvecklande? Är det bara hjärnspöken som säger att det här låter dåligt eller stämmer det faktiskt att jag behöver ändra något? 

Det är svårt att sätta punkt, men ännu svårare att i efterhand känna att man inte gjorde ”allt man kunde” för att det skulle bli så bra som möjligt. En perfektionists livsstil! Releasedatum för singlar och skiva är i alla fall satta nu – och tur är väl det. Känns lite skamligt att säga det högt, men jag tror att processen hade kunnat fortsätta länge till om det inte var så, hehe. Jag ursäktar mig med att jag vill ge bort mitt allra finaste arbete till lyssnarna! 

Roligast har utan tvekan varit att få erfara känslan av att jag KAN, jag tar den tid på mig jag behöver, och jag ska få ha ROLIGT under tiden jag/vi spelar in! Det sista underlättade jag för genom att enbart spela in med människor jag genuint gillar oavsett deras musikaliska CV. Förhoppningsvis skiner det igenom.

–––––––––– När vet du att du är framme, klar med en låt eller hela albumet? Vad lyssnar du efter/vilken känsla skall vara där?
Det är ett abstrakt svar jag kommer behöva ge på den här frågan. För min del ska det helt enkelt inte generera någon ”kognitiv dissonans”, alltså en känsla/uppfattning av motstridigheter i huvudet, magen eller hjärtat då jag hör låtarna.  Då behöver jag gå in och ändra något, tänka om! Men viktigt är såklart att det ska vara någorlunda tight, en röd tråd genom temana på låtarna är ofta att föredra, ingen sur sång, inga konstiga texter.. mycket att tänka på 🙂

Filippa Lundmark lägger sång på ett körarrangemang

–––––––––– Du har spelat in två album tidigare – vilket gör dig till ett rutinerat proffs på många vis! Vilka är dina tre bästa erfarenheter från arbetet en musikproduktion, inspelningsprocess, samarbeten osv. Inspelning eller releasen i övrigt?
Det är svårt att rangordna men jag kan beskriva tre situationer som varit fantastiska i musikproduktionssammanhang för min del:

  1. Jag och fina Filippa Lundmark, som medverkar på kommande albumet ”Osårbar”, möttes första gången i ett sammanhang som inte var musikrelaterat och hon berättade för mig att hon gått en folkhögskola med inriktning musik. Jag var då mitt uppe i produktionsskedet av ”Osårbar” och sökte inspiration/nya samarbeten för att utveckla låtarna, fler musiker att medverka på skivan. Jag frågade henne spontant utan att egentligen veta hur hennes sångröst lät eller hur pass duktig hon var på piano, ifall hon ville joina på min skiva. Hon sa ja. Kan man kalla det ett beslut fattat på intuition? Filippas energi var fantastiskt grundad, jag tyckte om henne direkt och hade nog egentligen bara någon slags magkänsla av att det skulle bli bra. Den visade sig stämma. Vi tog därefter några dagar i studion under sommaren 2018, jag spelade in henne och resultatet visade sig. En värld av hennes underbara sångröst och körstämmor uppenbarades för mig, tog sakta men säkert form i låtarna. Det samskapandet, det har kommit att prägla en stor del av känslan på skivan. 
  2. När jag för första gången fick proffs inblandade i distributionen och marknadsföringen av mitt debutalbum för tre år sedan. Jag, Fredrik på Startracks och Petter på Birds Will Sing For You hade möte i Trädgårdsföreningen här i Göteborg och diskuterade vilka av låtarna som skulle kunna funka som singlar, Petter skulle sköta marknadsföringen och Fredrik styr skivbolaget som jag då släppte på. Det var en obeskrivligt fin känsla, att etablerade människor ville arbeta med mig och tog sin an låtarna med engagemang och positivitet. Härligt också att vara i indiesammanhang. Indie ftw! 
  3. Mäktiga känslor infann sig givetvis också i samband med releasen av ”Åh Nej!” 2016. En musikrecensent i en tidning kallade min produktion för ”fläckfri”, något som för mig var svårt att ta in. Jag var ju relativt ny på det där med att skapa en hel skiva från början till slut. En fantastisk respons att få som newbie. Och den kommentaren kanske inte stämmer i allas ögon, men tidningar har makt, och att få det omdömet inför tusentals läsare, det värmde otroligt fint!

    Det finns så mycket mer att prata om som är fint och fantastiskt kring musikproduktionsprocesserna, som till exempel möjligheten och den direkta ingången till att få vara sårbar i skapandeprocessen, den sköna känslan av att man styr skeppet och inte behöver skynda när man producerar själv, och mycket mer. Det pratar jag gärna mer om vid ett annat tillfälle 🙂 
Lyssna och följ Sara Yasmine på Spotify

–––––––––– Vad händer nu? Vad är på gång härnäst?
Jag kommer att släppa två låtar framöver, ”Kom Hem” i början på november och ”Okända land” i januari. I februari kommer hela albumet och då ska vi ha stor releasesspelning med sex personer i bandet, plats TBA. Tiden fram tills dess ska jag mest lyckas med det svåra arbetet med att välja singel/albumomslag 🙂 och så påbörjar vi såklart arbetet med marknadsföring jag och Isak Ásgeirsson, alla delar är lika viktiga. Jag är så redo för att dela med mig av albumet nu och gå in i nästa fas för att göra precis det. 

Följ Sara Yasmines artistskap, ny musik och håll koll på de senaste uppdateringarna via Instagram och Facebook.

October 2, 2019 - No Comments!

Tips: Aloaded

Många av Evelyns samarbetsakter driver egna skivbolag eller ger ut sin musik själva. Du skapar musiken och vingarna för att få den att flyga! Grymt jobbat.

Inför varje release så kommer frågorna. Hur maxar jag mina release-mål? Hur skall jag arbeta med press- och promotion? Vilka playlists är passande?
Vilka filmbolag klickar med min musik? Dina kreativa krafter skall alltså räcka till mycket. Eller så kan du ta hjälp?!

Evelyn älskar samarbeten! Därför vi vill slå ett slag för det svenska oberoende bolaget Alodead som erbjuder klassiska skivbolagstjänster och moderna lösningar i framkant. Allt under ett paraply. De kan tex hjälpa dig med:

• Digital distribution
• Promotion
• Playlist Plugging
• Synk
• Vinylpressning
• Merch
• Social Media & Content
• Records & Merch Shop
• Bolag- & artistutveckling
• Hjälper artister att starta skivbolag
… med mera!

Kolla in! www.aloaded.com

August 26, 2019 - Comments Off on Intervju: Anna Hansson

Intervju: Anna Hansson

Hos Evelyn Göteborg hittar vi samarbetet med Anna Hansson. I den här intervjun djupdyker vi processen kring produktionen av en EP. En balansakt mellan ljudkurvor, mod och sinnlig reflektion.

–––––– Vem är Anna Hansson och vilken musik skapar du?
Jag bor i Göteborg och jobbar som psykolog sedan några år. Nu kommer jag dock att ta ett sabbatsår från psykologjobbet då jag har kommit in på en singer/songwriterlinje på en folkhögskola i Åsa. Jag börjar där nu på måndag och känner mig verkligen förväntansfull inför att få hålla på med musik på heltid under ett års tid – så lyxigt! Musiken jag skapar skulle jag säga har en "singer/songwriter"-stil med influenser av soul, pop och jazz. Ibland drar det även lite mot rock. Jag tycker det är kul att experimentera med olika stilar och genres vilket leder till att mina låtar kan ha lite olika sound. Jag brukar lägga stort fokus på sången och stämmor i mina låtar, och oftast är pianot en grund i låtskrivandet då det är mitt huvudinstrument. Låtarna bygger jag kring en text som betyder mycket för mig. Texterna kan t.ex. handla om vad som är viktigt i livet, känslor, relationer, hur vi människor påverkas av samhällsstrukturer etc. Möjligtvis kan det i vissa texter märkas att jag också är psykolog… 

–––––– Du är på gång med inspelning och prod av en EP (KUL!) – hur tar du dig an projektet? Har du en särskild process eller ett mindset som du återkommer till?
Det stämmer att jag är igång med inspelning och prod av en EP.  Mitt första delmål är att välja ut 4 låtar att spela in, bestämma formen, texten och själva grunden för låtarna för att sedan göra en produktion utifrån det. Jag vill börja med att programmera trummor, spela in bas följt av piano och slutligen sång. Min tanke är att först lägga en grund för alla fyra låtar, och slutligen spela in sång och finslipa låtarna parallellt. Detta för att försöka få ett enhetligt sound på de olika låtarna på EPn. För att vara ärlig har jag ännu inte helt bestämt vilka låtar jag ska spela in, då jag har svårt att bestämma vilka låtar jag vill ha med och det är inte heller lätt att spika form, text etc. Än så länge testar jag mig fram med olika låtar, tempon, versioner och stilar men jag försöker påminna mig om att det är nödvändigt att lägga en bra grund då det kommer underlätta senare i produktionen. En stor utmaning för mig är sätta upp deadlines eftersom alla låtar egentligen kan vara evighetsprojekt som det går att göra olika versioner av och då heller aldrig bli klara. En balansgång här blir för mig att ha tålamod och låta processen ta tid, men samtidigt våga sätta punkt för att någon gång bli klar.

–––––– Finns det någon ljudbild eller något ljud som inspirerat dig särskilt eller som du är nyfiken på att utforska i produktionen av EPn?När jag har spelat in musik tidigare har det mest varit akustiskt, och nu vill jag spela in mina låtar i helbandssättning inkluderat trummor och bas istället för enbart komp av piano eller gitarr. Jag har också varit lite nyfiken på, och experimenterat med, att göra elektroniska versioner av ett par av mina låtar. Jag tror dock att jag i slutändan kommer hålla mig till ett pop/soul-sound den här gången då jag vill att EP:n ska vara enhetlig. Dessutom skulle jag behöva lyssna in mig mycket mer på elektronisk musik för att kunna göra en bra produktion i den stilen. Men man vet aldrig om det kan bli någon elektronisk version i framtiden! I övrigt influeras jag av band som t.ex. Muse och Queen i sin stil, Nina Simone i sitt pianospel och drömmen vore att få till en ljudbild av sången som t.ex. Beyonce, Sia eller Lady Gaga. Jag vill skapa en ljudbild där sången är framträdande och jag kommer även ha mycket fokus på kör/stämmor. Jag är dock ödmjuk inför att jag har mycket kvar att jobba på och medveten om att jag har höga ambitioner för hur jag vill att det ska låta.

–––––– Vilka är dina tre prod-tips till en akt/person som vill börja producera musik?

  1. Ha tålamod och testa dig fram! Det finns otroligt många olika ljud och stilar att testa, videoklipp att lära sig av på youtube, olika sätt att producera en låt. Jag tänker att det är viktigt att låta processen ta tid, testa sig fram och ge sig tid att leka med olika ljud och idéer så att det blir roligt och inte bara en prestation. Dock är det samtidigt viktigt att också sätta punkt och deadlines så att man inte håller på med samma projekt i evigheter (vilket händer ibland för mig…). Jag tänker att det är viktigt att få till en bra balans i detta, vilket också är en stor utmaning. 
     
  2. Bygg låten från grunden och se till att göra strukturen bra från början. Annars blir det mycket merjobb senare i produktionen om man inser att man haft fel tempo, vill ändra formen eller liknande.   
     
  3. Våga be om andras input! Jag har haft stor hjälp av både vänner och andra musiker som har lyssnat på mina låtar för att ge perspektiv. När man jobbar intensivt med en låt är det lätt att bli hemmablind och tappa greppet om vad som låter bra och inte. Ett tips jag tagit till mig från Patrik Blomqvist som är verksamhetsutvecklare inom Evelyn, är att låta både musiker och icke-musiker lyssna på produktionen. En musiker/annan producent kan t.ex. ge tips kring ljudbild eller detaljer kring låten, och en icke-musiker kan ur ett "musikkonsument"-perspektiv ha en bra känsla för huruvida en refräng svänger eller om ett stick tillför något till låten eller inte. Det kan bli en bra hjälp att "kill your darlings". Här har jag haft stor hjälp av både min sambo och av vänner som gett fantastisk input när jag har kört fast eller bara behövt perspektiv. Dessutom måste man då komma över tröskeln att låta andra lyssna på ens musik innan man själv tycker den är klar eller färdigbearbetad, vilket i sig har varit ett stort steg för mig. Att släppa in andra i skapandet av mina låtar har både gjort dem bättre och processen roligare. 

>> Lyssna på den senaste releasen från Anna Hansson på Spotify

Fotocred till Frida Zetréus Ställvik

June 19, 2019 - Comments Off on Intervju: Niclas Carlén

Intervju: Niclas Carlén

Inspelning på Norrlandsoperan i Umeå

Musikstaden Umeå har en rik historia av modiga musikskapare. Musikproducent Niclas Carlén är inte undantaget. Följ med in i ett musiklandskap med försmak för konceptuell komposition där både rättvisa för George Harrison och danska kungar får plats i berättandet!

Vem är Niclas Carlén och vilken musik skapar du? Var bor du och vad betyder platsen för ditt skapande?
Jag är en 30-årig musikproducent, född och uppvuxen i Umeå där jag också bor för närvarande. Min huvudsakliga musikaliska sysselssättning de senaste åren har varit att hjälpa andra musiker med sina idéer, där jag tar på mig rollen som koordinerare vad gäller att nätverka, förproducera, spela in och slutföra diverse projekt. Mellan dessa projekt så sitter jag själv och gör jag beats och rapremixer i olika former.

Det är svårt för mig att värdera platsen för mitt skapande då det är det enda som jag har bott och jobbat i men att vara medlem i Evelyn, eller UpSweden som det hette när jag gick med 2008, har varit oerhört viktigt gällande förutsättningarna för att kunna ta musiken utanför ytterdörren och arbeta med större och mer komplexa projekt. 

Du har precis släppt en våg av tre album – där du har samlat musik du skapat under 10 år. Wow. Så himla mycket musik! Grattis! Finns det någon/några särskilda erfarenheter, inspiration eller händelse från din skaparprocess som du vill lyfta fram som särskilt viktig för dig? Som kanske hållit kreativiteten uppe (eller nere) i ditt skapande?
Tack så mycket! Det är en stor fråga att besvara, men generellt så är det tre element som ger mig inspiration: lyssna på musik, läsa om musik och arbeta med musiker. Jag gillar att systematiskt lyssna på inflytelserika artister/album och läsa om perioden då verken spelades in då omständigheterna kring musiken för min del nästan är lika viktiga som själva musiken för mig. En låt som jag upplever som banal kan efter att ha läst ett stycke text om inspelningen bli någonting helt annat, och att försöka etablera en tydlig kontext för låten är något som jag själv försöker jobba mycket med. Ett exempel är George Harrisons album Extra Texture som spelades in i sviterna av skilsmässa och missbruksproblem. På sin tid betraktat av kritikerna som ett trött och oinspirerat album av någon som man borde kunnat förvänta sig mer av. När jag hörde skivan och läste vad dessa hårda brittiska journalister skrev så skapades en grogrund för ett konceptuellt rapalbum där Harrison, 40 år senare, beslutar sig för att ge ut skivan på nytt fast i uppdaterad form för att visa världen. 


Lyssna på Niclas Carléns remix mellan George Harrison & Them Young Rappers,
på albumet Extra Texture

Då jag själv inte är någon vidare instrumentalist så är även samarbeten med andra musiker viktiga för min del. Jag brukar säga att jag lärde mig förstå konceptet sväng ca 2013 efter att ha börjat samarbeta med min numera goda vän Viktor Näslund. Vilket ger de fyra skivorna som jag hade producerat innan dess ett lite charmigt sken av musikalisk ignorans då jag inte tänkte som en musiker överhuvudtaget. Jag lär mig dock någonting av de flesta musikerna jag samarbetar med och ju fler jag kan träffa och jobba med, desto fler dimensioner kan jag lägga till i mitt egna skapande vilket alltid är inspirerande. 


Samarbetspartner Viktor Näslund


Är det någon berättelse, ljud eller produktion som du gärna återkommer till i ditt låtskrivande? 
Generellt så försöker jag att sträva framåt och inte medvetet etablera några särskilda kännetecken vilket jag tror skapas ändå naturligt. När jag arbetar med band så är min inställning alltid att försöka översätta musikernas vision, så då handlar det mer om en dialog där musikerna får beskriva sina tankar och jag gör mitt bästa för att gestalta detta ljudmässigt. Så om trummisen vill att virveln ska låta som en imploderande jordgubbe så är det bara att ställa frågor om hur detta låter i dens huvud, tills dess att jag har informationen jag behöver för att fixa det.

När det gäller min egen musik så har den alltid varit präglat av väldigt tydliga koncept. Första skivan jag producerade var en rapmusikal i fantasy-setting, så jag gillar när åhörarna inte behöver gissa sig till kontexten. På den tiden överanvände jag även av bakåtvända cymbaler vilket jag tyckte lät häftigt då. 

Hur skall du fira din release?
Releasen firade jag i april på min 30-årsdag då jag bjöd in 15 av mina närmaste vänner på en lyssningsfest då vi gick igenom de tre senaste skivorna. Det var väldigt trevligt, och troligtvis även det enda tillfället då någon förutom jag kommer att lyssna på de här låtarna! 


Lyssna på det instrumentala projektet Linjalen

Vad har du i kikaren framåt – blir det tre nya album till om 10 år? 🙂
Rent krasst så har jag producerat 24 album/ep/liveskivor under dessa 10 år varav fyra är klara sedan länge och väntar på att släppas, så just nu ligger mitt fokus på att slutföra och ge ut det som är klart. Jag jobbar även med ytterligare två till skivor varav är en rapskiva om en tidsresande dansk kung och den andra är den tionde skivan i ett projekt som heter Linjalen. Om 10 år så har jag förhoppningsvis fått ur mig det jag velat säga musikmässigt och jobbar med IT någonstans utanför Sverige.


April 30, 2019 - Comments Off on Intervju: Gustaf Holtenäs

Intervju: Gustaf Holtenäs

Nyligen strösslade musikbranschen priser över musikvideoskaparen Gustaf Holtenäs och artisten Jenny Wilsons video Rapin. Men bakom varje pris, release och framgång döljer sig en lång väg till målet. Vi ställde några nyfikna frågor om processen bakom och tog tempen på musikvideon 2019.

Grattis! Du vann årets musikkvideo på Manifestgalan i år tillsammans med Jenny Wilson med låten Rapin. Vad betyder priset för dig?

Det var en fantastisk kväll på Nalen när jag och Jenny mottog priset. Bara att bli bjuden på en rolig fest blir man tacksam av! Och självklart känner vi oss mycket hedrade att få priset. Vi vann ju grammis för samma video, vilket var ett riktigt ståhej mitt bland popstjärnorna och de stora kommersiella skivbolagen. Alla som var där hade någon koppling till stora skivbolag som Warner och Sony verkade det som. Men jag kan nog prata för både mig och Jenny med att vi känner en större tillhörighet med det alternativa skapandet och indiescenen och är därför väldigt glada av att det vi skapade uppskattades på hemmaplanen på Manifestgalan.

Musikvideon kan ju både vara ett marknadsföringsverktyg och en konstform i upplevelsen och skapandet av den. Vad har du för tankar kring musikvideons funktion idag? Får den plats i det snabba bruset?

Musikvideos är en konstig blandning av uttryck. Men kan vara ett väldigt effektiv medium för att nå ut med ett enkelt budskap till en större publik.  Till skillnad från kortfilm vars platform endast är på filmfestivaler. Musikvideos får verkligen plats i det snabba bruset då det är en stor del av det. Kanske inte på Instagram men på YouTube är det något av det mest tittade. Jag tycker musikvideos är fantastik rolig att göra för jag älskar både musik och film lika mycket och finner det väldigt stimulerande att synkronisera dem.

Finns det något du aldrig kompromissar med i ditt skapande? 

Jag försöker att inte göra det längre, det blir oftast ett tråkigt och intetsägande uttryck om man kompromissar för mycket. Men i skapandet av Rapin-videon fanns det ingen att kompromissa med då jag och Jenny var i samma våglängd i det vi skapade och ingen annan var involverad i processen. Inget skivbolag, ingen producent, bara vi två. Det enda som man alltid kommer kompromissa med är budgeten.

Vilka är dina tre tips (tekniska eller kreativa) till en musikskapare som står inför att skapa en musikvideo? Stort eller smått. Lågbudget eller maxad.

Har bara gjort småbudgetar så kan bara prata om det.

  • Tips 1 är att man kan göra vad som helst lite pengar. Ett bra koncept kan nå hur långt som helst. Att hålla sig stenhårt till ett koncept blir ofta intressant, t.ex. videon Andreas Nilsson gjorde till Jenny för länge sedan som bara är baserat på skor  och kul att kolla på. Att skapa sig en begränsning Och sen försöka vara kreativ inom det kan man också uttrycka det som. Man behöver inga dyra kameror för att berätta något intressant, Rapin-videon gjorde jag med papper och penna t.ex. Och man kan lika väl göra något spännande med en iPhone eller vad som helst. Du kan ha en svindyr kamera men om det du filmar inte är intressant så kommer filmen inte bli det heller. 
  • Tips två. Bryt normen i genren du jobbar inom. Min kompis Lucas gjorde t.ex. en hiphop video utan pengar, sex och filmningar underifrån på rapparen. Han valde ett annat öga, konceptet var en hiphop-video från en medelålders mans vy. Vad som helst där man vrider på perspektivet kan också bli mer intressant. Här är videon som är också väldigt rolig 🙂 
  • Tips tre. Våga vara naiv, uttrycksfull och våga misslyckas. Jag var jättenervös när jag släppte Rapin-video, visste inte alls hur den skulle mottas. Fanns så många sätt det kunde bli fel på tänkte jag. Men man måste göra något utanför sin comfort zone för att komma någon vart. Om man inte utmanar sig själv repeterar man bara samma uttryck om och om igen. Ta dig an något som du inte helt kan svara på och sen lös problemen efterhand istället för att ge upp på steg ett. Och det blir kul att kolla på! Att skapa sig en begränsning och sen försöka vara kreativ inom den kan man också uttrycka det som. 

Kolla in mer av Gustaf Holtenäs arbeten och skapande på hemsidan: www.gustafholtenas.com

March 27, 2019 - Comments Off on Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Fokus: Musikvideon – ett marknadsföringsverktyg eller en egen konstform?

Hur skall vi förstå musikvideon i en digital värld som ser ut att snurra allt snabbare? Var går gränsen för en dyr video när vi verkar ha mindre tid att stanna upp och ta del av den? Varför behövs musikvideon idag? Vi dyker ner i musikvideon och sätter tempen på den från lite olika perspektiv. Följ med!

En del av den visuella identiteten
För musik som endast ges ut digitalt är musikvideon oumbärlig. Det är den fysiska skivans albumartwork. En förlängd arm av berättelsen, det visuella språket förmedlar en känsla och sammankopplar lyssnaren och artisten i en gemensam upplevelse. Den upplevelsen stannar förhoppningsvis kvar längre i bruset och ökar chansen för en kontakt och ingång till musiken.

Youtube är den störta streamingtjänsten för musik
YouTube är en kanal för rörlig bild och ljud. Personer som lyssnar på musik här förväntar sig en visuell berättelse av musiken. Tack vare (eller på grund av) YouTube så har det aldrig varit så enkelt att ta del av videos online och att dela och lägga upp en video. Plattformen har helt klart påverkat och ändrat vårt sätt att konsumera musik på idag.

“Even if everything is now digital, who doesn’t want to have more than just the track…I would say the track is the burger and the music video is the full meal deal with fries and Coke” 

—  Simon Cahn (filmproducent)


Instagram, Snapchat och Spotify-videos
Rörig bild är ett väsentligt innehåll i social media idag och en viktig plats att synas på i musikutgivningen. Vi ser fler musikvideos där formatet helt är anpassat till de här sociala plattformarna och till mobilen. Det blir också lätt att dela vidare videos för fans när formatet är anpassat för det. Se exemplet med artisten Billie Eilish video här.

Musikvideon hjälper låten att når fram till fler
Musik på internt spinner och glöms snabbt. Det kommer nya låtar hela tiden. Musikvideon har en funktion att förlänga den horisonten. En musikvideo som förstärker låtens berättelse formas till något helt eget och syns i mångt fler sammanhang än vad låten många gånger klarar på egen hand. Musikvideon som konstform får plats i fler sammanhang idag där hantverket och idé premieras snarare än kommersiell framgång. Se vinnaren av Årets musikvideo, (artist: Jenny Wilson regi: Gustav Holtenäs) på Manifestgalan tidigare i år.

The new black
Musikvideon är såklart också en plattform för samtida populärkulturella riktningar och trender. Det är också en inkörsport för många nya unga filmskapare som söker musik och samarbeten för att testa sin kreativitet. Många filmskapare under utbildning söker konkreta case, där de får testa nya tekniker, idéer och erfarenheter. Hör av dig till utbildningar, filmföreningar och skolor för samarbeten!

Big Thief – Masterpiece

Använd mobilen
Det är också skönt att veta att en stor budget eller bästa tekniken inte alltid behöver betyda bästa resultatet. Ibland räcker det gott med en bra idé och en smartphone! Här är ett exempel på det!

March 14, 2019 - No Comments!

Intervju: Ernie Prophet

De lämnade fastlandet för att utforska ett mer kreativt skapande på ön Orust, norr om Göteborg. Här får kreativa stormar och salta textfraser plats att gro.

Vi har hört att ni gömmer er på Orust för att skriva musik. Kul! Vad betyder platsen för musikskapandet?
Vi insåg redan när vi träffades att vi värderar frihet över trygghet. I vår arbetsprocess är det essentiellt att vi ständigt pushar våra gränser och vågar kasta oss ut i ovetskap. Den här lilla stugan är skillnaden mellan diktatur och anarki för psyket. Vi lossar den inneboende censuren varje dag. Och den personliga resan får alltid speglas i hur sjuuuukt slick vårt nya sound blir.

Vad skriver ni på just nu? Vad har ni på gång framåt 2019?
Vi är alltid i en fas där vi är beredda på att bränna allt. Hänsynslös pragmatism, fast med helt släppta tyglar. Vi låter kreativiteten styra oss och aldrig tvärtom. Just nu har den lett oss till en skiva med Ernie Prophet och en skiva med Belle Marcelle. First up är premiären av de båda. Skynket slits av i låten Eremit, där vi lägger ut våra persona med lika delar pedagogik och poesi. Den är resultatet av att vi nu har ett trumset i vardagsrummet. Den kom till under en utav våra många tre timmar långa nattpromenader och flera hundra sessions i mickbåset med kudde, filt och några kannor kamomillte.

Vilka textskrivar-tips skulle ni vilja ge vidare till en Evelyn-kompis som tycker det där med att ladda ord är klurigt?

  1. Det är ett jobb! Du börjar utvecklas så fort du släpper ytan… Om du så är en plågad poet, bohemisk älva, skunk-skurk eller en gangster-bars. Släpp det där! Alla dina egna förväntningar på hur man skriver, och hur svårt det ska vara. Gör jobbet! Lämna inte uppgiften till lyssnaren, att analysera vem du själv är. Bara skriv. Till slut finns det inget tvivel om vilken bild du målat.
  2. En annan teknik jag har är den här… Mitt jobb är att skriva! Det är inte mitt jobb att se till att det jag skriver blir bra. Det där är upp till stunden, timingen, ödet… Men det svåra är att fortsätta skriva när det blir skit. Och att vara lugn med det. Skrivkramp gör aldrig att du inte kan skriva. Den gör bara att det du väl skrivit… Suger. Men återigen. Det är ju inte ditt ansvar!

Värda länkar: 
Instagram: ernieprophet 
Bokning: ernieprophet@gmail.com
Titta: YouTube
Lyssna: Spotify