Highlights 2018

Fritt, respektlöst och otroligt vackert
Stina Hellberg Agback

Vem är Stina och vilken musik skapar du?

Jag heter Stina Hellberg Agback, spelar harpa inom de flesta genrer, med den stora passionen improviserad musik och musik där jag får vara med som medskapare. Det betyder att jag jobbar med pop, jazz, fri improvisation, produktion och komposition, och även lite klassiskt, där fokus ligger på nyskriven musik. Jag älskar att utforska nya idéer med harpan i centrum, pröva nya genrer och speltekniker, och framför allt att göra samarbeten med musiker och musikskapare i hela musikvärlden. Jag har gjort allt från Melodifestivalen till filmmusik och introvert jazz, och jobbat med artister som Seynabo Sey, Laleh, Frida Hyvönen m.fl. och det är just variationen som gör mitt musikskapande så otroligt roligt.

Om du blickar tillbaka på 2018, vilka är dina tre highlights från ditt musikskapande?

1) Mitt jobb med Stina Hellberg Agback/Jonas Isaksson Quartet har lett till internationella bokningar och inte minst släpp av vår första skiva, Quiet Now. Skivan har jag jobbat med ett tag så det var ju ingen överraskning, men jag är väldigt nöjd med att vi spelat i London och snart i Tyskland, det känns som roliga kvitton på att det vi gör är bra!

2) Jag har haft superroliga samarbeten med El Perro Del Mar och Nina Kinert, live-TV, gig på Dramaten, musikvideo med mera. Det är underbart när man träffar musikerkollegor man klickar med och som låter en vara med och utveckla musiken.

3) Jag har haft möjlighet att gräva djupare i min egen kreativitiet och har utforskat fri improvisation med preparerad harpa, och också elharpa i kombination med loop-effekter och annat. Under hösten har jag arbetat heltid som musiker och fått mycket mer tid att utforska min egen motivation, och jag ser fram emot ett 2019 där jag kommer låta detta ta ännu mer plats, inte minst tillsammans med mitt band Trilobit, som kommer att spela in vår tredje platta under våren.

Vilken musikalisk händelse har betytt mycket för dig under 2018? Varför? 

Jag har två starka musikaliska ögonblick jag vill berätta om... med bakgrunden att jag är småbarnsförälder och inte hinner gå på konserter där jag inte spelar själv. Dels en sen kväll när jag körde hem från en konsert, med Kraftwerks "Radioactivity" på högsta volym. Genom sina matter-of-fact texter och repetativa produktioner når Kraftwerk fram till något så otroligt tankeväckande med sin musik, jag kan inte sluta lyssna! Det andra var hemma, när jag hade en halvdag ledigt. Jag satt på golvet i sovrummet och lyssnade på pianisten Ketil Björnstad som spelade Bartok. Björnstad rör sig också mellan improviserad musik och klassisk, och att lyssna på hans tolkning av Bartok var som att hitta hem. Så fritt, så respektlöst, så otroligt vackert!

Vad ser du fram emot 2019? Vad vill du skall blir sant i ditt musikskapande 2019?

Steg för steg vill jag närma mig att vara skapande konstnär i allt jag gör. Jag vill hitta frihet i allt mitt konstnärliga utövande, och sätta min prägel på all musik jag är med och skapar. Om det blir 2019 vet jag inte, men jag strävar dit. Specifikt så vill jag göra nästa platta med Trilobit, spela mycket med kvartetten, fortsätta samarbeten med musiker och låtskrivare, upptäcka ny musik och nya samarbeten, och fortsätta mitt liv som heltidsmusiker.

[unex_ce_button id="content_p7jkv9qf1" button_text_color="#ffffff" button_font="semibold" button_font_size="18px" button_width="auto" button_alignment="center" button_text_spacing="1px" button_bg_color="#6e377b" button_padding="15px 60px 15px 60px" button_border_width="0px" button_border_color="#000000" button_border_radius="0px" button_text_hover_color="#ffffff" button_text_spacing_hover="1px" button_bg_hover_color="#000000" button_border_hover_color="#000000" button_link="https://evelyn.kulturens.se/index.php/highlights-2018/" button_link_type="url" button_link_target="_self" has_container="1" in_column=""]Fler highlights![/ce_button]